1 dag als Marketeer meelopen met Supply Chain engineer

6 juni 2019

Als marketeer is het cruciaal om alle (digital) marketing gerelateerde activiteiten binnen het bedrijf goed te  kunnen uitvoeren. Dit om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Wanneer men de core business niet goed begrijpt, gaat het fout. Hoe gaat UC Group te werk en hoe denkt iemand met zero kennis over supply chain?

Als marketeer is het cruciaal om alle (digital) marketing gerelateerde activiteiten binnen het bedrijf goed te  kunnen uitvoeren. Dit om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Wanneer men de core business niet goed begrijpt, gaat het fout. Hoe gaat UC Group te werk en hoe denkt iemand met zero kennis over supply chain?

Werken als marketeer in de operations en technology business sector bij UC Group vereist complementaire initiatieven. Om die reden besloot ik mee te lopen, tijdens de eerste fase van de interactieve consultancy bij de klant. Met als doel het proces vanuit een ander perspectief te begrijpen.

Op bezoek bij het bedrijf

Het bedrijf waar wij een afspraak hadden is een Nederlands bedrijf. Het bedrijf heeft onlangs twee bedrijven overgenomen en wilt de komende jaren blijven uitbreiden en groeien. Dit betekent dat het bedrijf drie magazijnen samen moet voegen in een nieuwe gebouw. UC Group is gevraagd om bij dit proces te ondersteunen. In het bijzonder, het logistieke ontwerp van het nieuwe magazijn, inclusief de detail engineering processen en de materialen die nodig zijn voor het nieuwe magazijn.

Allereerst maken wij kennis met het team. Elke afdeling heeft zijn eigen verplichtingen en kennis van het proces. Daarvoor zijn de eindverantwoordelijke managers aanwezig. In dit geval waren de teamleiders magazijn, inkoop/verkoop manager en hoofd ICT aanwezig. Na de kennismaking geeft UC Group een presentatie waar de doelstellingen, uitgangspunten & aannames, inbound proces & volumes, strategie, FTE calculatie, lay-out concept, wensen & eisen, benodigd materiaal en vervolgstappen worden besproken.

Om drie magazijnen optimaal samen te voegen, is onder andere een automatische ‘put away’ strategie in een WMS op basis van de masterdata van de artikelen gewenst. Dit houdt in dat het systeem de opslaglocatie van het item bepaalt.

Verandering is vereist

Door gewerkt te hebben voor bedrijven met verschillende problemen, weten UC’ers waar ze het over hebben en waar ze naartoe gaan met het project. Tijdens het gesprek wordt de klant aan de hand meegenomen om het eindplaatje voor ogen te zien..

Echter, verandering teweeg brengen kan soms gecompliceerd zijn, omdat niet iedereen (bewust of onbewust) honderd procent meewerkt. Dit komt doordat de teamleider of manager bijvoorbeeld nog geen akkoord van de directie hebben. In dit geval is het voor UC van belang om aan te kunnen tonen dat verandering nodig is. Daarom is het noodzakelijk snel te kunnen schakelen bij een opdracht.

Het bedrijf zou geïnteresseerd zijn in de door UC Group gepresentateerde manier van werken, alhoewel geld ook een rol speelt. Ze willen veranderen, maar niet alles tegelijkertijd. Volgens één van de managers van het bedrijf willen ze hooguit drie jaar wachten voor het juiste moment. Een van de UC’ers heeft aangegeven dat “Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg”.  Als je vertrouwen in het plan hebt, dan zal je er uiteindelijk profijt van hebben.

Soms klonk het als chinees in de oren…

Gelukkig kon ik bij mijn collega terecht als ik het niet meer bij hield: “ Inga, wat betekent Brown Paper?” Waarna Inga lachend zegt: “Het betekent letterlijk een groot stuk ‘bruin papier’ waar het proces in beeld wordt gebracht”. Eenvoudig zou je zeggen, toch?

Een Brown Paper sessie is een interactieve sessie dat wordt gegeven tijdens de eerste fase om te begrijpen waar de knelpunten liggen. Op deze manier wordt het voor iedereen duidelijk uit welke stappen het proces bestaat, wat er nodig is en wie er betrokken zijn.  De Brown Paper sessie werd geleid door Arthur .  De klant werd vervolgens gevraagd om voor het Brown Paper te staan en de knelpunten te benoemen en uitgedaagd om hier een oplossing voor te bedenken. De sessie werd door een hulpmodel SIPOC van het Lean Six Sigma verbeterprogramma gebruikt. Dit staat voor supplier, input, proces, output en customer. Dit houdt in: het verbeteren, het creëren van focus en de juiste inzichten krijgen van de betrokken partij.

Na de sessie begon het lampje te branden. Het werd voor de betrokkene partij duidelijker waar de knelpunten lagen. De besproken punten zullen vervolgens verwerkt worden .

Tijdens de consultancy sessie heb ik veel geleerd over supply chain door aandachtig te luisteren en te observeren. Het bedrijfsbezoek was vooral een uitdaging om op de hoogte te blijven van de industrie en van de nieuwsteontwikkelingen en trends, om hierop in te kunnen spelen. Ik ben van plan om vaker bedrijven te bezoeken en zo mijn steentje bij te dragen aan de expansie van UC Group.

Faiza Hadiki

Digital Markting & Public relations

 


https://www.ucgroup.nl/1-dag-als-marketeer-meelopen-met-supply-chain-engineer/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link