Waarom is kennisoverdracht belangrijk en waarom is het belangrijk voor een bedrijf om jongeren in dienst te nemen en op te leiden?

17 december 2018


Vandaag de dag zijn de millennials ongeveer 1/3 van de beroepsbevolking, tegen 2025 zullen we de grootste groep van de beroepsbevolking zijn. In 2022 zal de groep van 44 jaar tot 67 jaar de grootst werkende groep zijn.

Dit betekent dat er tussen 2022 en 2025 een generatieverschuiving zal plaatsvinden van de meerderheid van de iets oudere generatie naar de meerderheid van de millennials. Maar wat is de uitdaging van deze verschuiving?

Er zijn twee belangrijke aspecten van deze verschuiving. Een van de grootste uitdagingen voor een bedrijf is het overdragen van de kennis en ervaring van de oudere generatie naar de millennials. Als een bedrijf de kennisoverdracht niet onder controle heeft, zal alle kennis van het bedrijf de deur uitlopen.

Waarom is kennisoverdracht zo moeilijk?

Om dat te begrijpen is het belangrijk om het verschil in soorten kennis te bepalen. Er zijn twee belangrijke soorten kennis. Kennis wat je kunt opschrijven, bijvoorbeeld Engels, is een taal en 2+2=4 heet expliciete kennis. Het andere type kennis is de kennis die je niet goed kunt opschrijven. Net als fietsen, dat is iets wat je moet leren door het doen, dit kan je ervaring noemen, dit type kennis is tactische kennis.

Dus als ervaren medewerkers een organisatie verlaten, nemen ze veel cruciale kennis (tactische kennis) mee, deze kenniskloof die ontstaat is moeilijk te vervangen.

Hoe breng je met succes kennis over?

Het overdragen en delen van kennis is cruciaal voor een organisatie. Niet alleen wanneer medewerkers vertrekken, maar een organisatie die de vaardigheid van kennismanagement onder de knie heeft, heeft een twee keer zo grote kans om de concurrentie te slim af te zijn.

Maar het opzetten van een kennisdelingstool is moeilijk, complex en het kost tijd om het goed te doen. De cultuur binnen uw organisatie is veel belangrijker dan de soft- en hardware tool die u gaat gebruiken. Als medewerkers het doel van het delen van kennis niet begrijpen of niet zeker zijn van het delen van kennis, dan gaat uw tool niet werken.

Uw tool zal succesvol zijn als er bepaalde factoren aanwezig zijn in de werkomgeving. Het delen van tactische kennis vereist het ontwikkelen van een niet-competitieve sfeer en het hebben van een mentorschapsfilosofie. En dus moet je als manager de weg wijzen en laten zien hoe het delen van kennis kan helpen om meer te bereiken. 


Het tweede belangrijke aspect is de manier waarop wij, millennials, werken. Wat zoeken we als ze op zoek zijn naar een baan?

Er zijn veel stereotypen over millennials. Een van de bekendste stereotypen is dat we een luie generatie zijn, die niet bereid zijn om te werken en we worden meestal afgeleid door onze smartphone. Onderzoek toont aan dat dit stereotype niet waar is. 73% van de millennials zegt meer dan 40 uur per week te werken, voor Nederland is dat 60%.

We vinden het belangrijk om betekenis te vinden in het werk dat we doen en doen voor dingen die er vandaag de dag toe doen en verandering brengen in de wereld. Wij zijn de generatie die de wereld (her)vormt en niet de leiders van morgen of de generaties die alleen via hun smartphone communiceren, maar de leiders van vandaag. We geven om teruggeven aan de maatschappij.

De manier waarop we onze carrière zien is anders. Werken voor één of twee bedrijven is niet meer de trend. Veel wisselen van werk en op zoek gaan naar kansen is wat er op dit moment aan de hand is. 84% van de millennials verwacht dat we de carrièreladder van eerdere generaties zullen vervangen door carrièregolven waar we in verwachten af en toe een pauze in te lassen of onszelf op te leiden.

Hoewel de trend is om veel van functie te veranderen betekent dit niet dat we jobhoppers zijn. Als er een kans is om van werkgever te veranderen omdat er een grotere kans is bij het andere bedrijf, dan zullen we dat wel doen. Maar het merendeel van de millennials verwacht te groeien in de organisatie waar we al werken, 63% van ons verwacht bij ons huidige bedrijf te blijven. Dat komt omdat collega’s en werkzekerheid voor ons zeer belangrijke aspecten zijn.


Maar hoe trekt u millennials aan binnen uw organisatie.

Geld is de belangrijkste factor voor ons als we op zoek zijn naar een baan. Naast zekerheid, vakantie en vrije tijd om aan onszelf te werken, goede collega’s en flexibel werken, is de identiteit van het bedrijf belangrijk. Dit verandert de manier waarop werknemers naar een baan zoeken. In plaats van te zoeken naar een baan die het beste past, zijn we ook op zoek naar de beste match met de sociale identiteit van het bedrijf. We zoeken naar een omgeving die goed is voor de gemeenschap, en die teruggeven aan de maatschappij.

We zijn ervan overtuigd dat we na ons afstuderen een baan zullen vinden. De meesten van ons vinden een baan binnen drie maanden na ons afstuderen. Dat maakt millennials kieskeurig in de baan die we kiezen, maar we bereiden ons wel voor op een marathon van werken. 60% van de millennials verwacht te werken tot we 65 jaar of ouder zijn.

Je zou kunnen zeggen dat millennials belangrijk zijn voor je organisatie. Ik werk bij een bedrijf dat een perfect voorbeeld is van kennisoverdracht en millennials een kans geven om zich te ontwikkelen. Ik heb een baan als Logistic Engineer bij UC Group, wij zijn een netwerk van zelfstandige professionals met meer dan 10 jaar werkervaring. Tenzij ik ben begonnen toen ik 11 jaar oud was, heb ik niet meer dan 10 jaar werkervaring en toch werk ik bij dit bedrijf, hoe kan dat?


Young Professionals

Wat mijn manager heeft gedaan is, hij een bedrijf heeft opgericht genaamd UC Young Professionals, hij neemt millennials in die net begonnen zijn, zoals ik nog steeds studeren of net afgestudeerd zijn aan als Logistics Engineers. Vers van school kennen we veel van de nieuwste methoden en trends in de markt. Maar we hebben geen groot netwerk of veel ervaring, daar komt de 10+ werkervaring van de professionals bij kijken. Wij ondersteunen de professionals bij hun consultancy opdrachten bij hun klanten, op deze manier is het een ruil werking. Als millennials leren we van de professionals die veel ervaring en kennis hebben. En de professionals leren van ons millennials met onze nieuwe manier van denken en werken. Dus als de professionals hun beroepsleven verlaten, hebben ze hun kennis en ervaring overgedragen aan de jonge professionals. Zo blijft de kennis binnen de organisatie.

Op dit moment doe ik onderzoek naar een tool die in staat is om kennis digitaal over te dragen binnen een organisatie, die verder gaat dan werken in de Cloud. Naar mijn mening is het cruciaal voor organisaties om te beseffen dat de generatiekloof en de mogelijkheid om kennis te verliezen binnen uw organisatie een opkomende uitdaging is. Preventief optreden binnen organisaties om de verloren kennis over te dragen is belangrijk om organisaties voor te bereiden op de toekomst.

https://www.manpowergroup.com/wps/wcm/connect/660ebf65-144c-489e-975c-9f838294c237/MillennialsPaper1_2020Vision_lo.pdf?MOD=AJPERES

https://bloomfire.com/wp-content/uploads/2018/09/WP-Digital_Transformation-KS-WEB.pdf?utm_source=Website&utm_source=hs_automation&utm_medium=HubSpot&utm_medium=email&utm_campaign=WC%20Harnessing%20the%20Power%20of%20Knowledge%20Sharing%20with%20Digital%20Transformation&utm_campaign=Content%20-%20Web%20Downloads&utm_content=66013921&_hsenc=p2ANqtz–FCXRgw3wr67EGPE93krBEok2AiJR7QReu1ZJ5qNGtRmN-pI-n4qbVnYQoavuTa6Jv3m8rIN46ZjtBfe1kKbDy0isViw&_hsmi=66013921

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6475278262863036416

 


https://www.ucgroup.nl/3011-2/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link