Big Data: Analyse of Actie?

  • Geschreven door:

9 november 2016

Wat is uw data waard? En doet uw organisatie er iets mee? Big data technologie en BI analyse zijn veel besproken onderwerpen. Wij werden getriggerd door een artikel op nu.nl!

Recentelijk verscheen een artikel over Big Data dat 20 procent van de ondernemingen met minstens tien werknemers analyses doet op zogeheten Big Data, grote en ongestructureerde gegevensbestanden. Maar hoe vertalen die ondernemingen (het middle management) dit in hun besluitvorming en actie?

BI-tools en Big Data technologie

Dat de moderne analyse-tools beter gebruik van data mogelijk maakt, wordt met de dag duidelijker. Ook is het steeds duidelijker dat meer en meer data beschikbaar is. Soms zelfs teveel data waardoor je overspoeld wordt met rapporten. Deze data is zeker nog niet allemaal omgezet in informatie. De omzetting gaat steeds eenvoudiger door BI-tools en Big Data technologie.

Geïnspireerd hierdoor zijn organisaties vanuit hun core business aan het zoeken naar de optimalisatie van hun data-gebruik. Dit leidt vaak tot prachtige ideeën, inspiratie en energie. Denk echter ook aan de uitspraak van Neil Armstrong: “That’s one small step for a man, one giant leap for mankind”.

Zijn alle organisaties al klaar voor de “Giant leap” van Big Data? Vanuit onze ervaring zeker niet allemaal. Bij veel organisaties is het gebruik van business intelligence (BI) nog in een startfase. Veel wordt vanuit Excel ontwikkeld, en veel wordt gewerkt op basis van ervaring in plaats van op data. Het omzetten van de gestructureerde data is de eerste uitdaging die zij aangaan, waar zij hun energie en focus op (zouden moeten) hebben. Daarnaast is het hebben van de data niets waard zonder het nemen van actie (gebaseerd op de data). Dan pas kunnen de voordelen van de data-analyse zich vertalen in verhoogde efficiëntie en betere besluitvorming.  Goede skills en logisch opgezette reporting is hierbij essentieel.

 

Hoe zit dat met de gebruiker?

Gebruikers van de data moeten goed getraind zijn in het analyseren en gebruiken van de tools en de reporting moet zodanig zijn dat genomen acties van de gebruiker zichtbaar zijn. De gebruiker moet zien dat zijn of haar actie daadwerkelijk resultaten boekt zichtbaar in de data. Zijn deze beide voorwaarden aanwezig, dan is de organisatie klaar voor Actie. Dit is in veel gevallen (nog) niet het geval.

Onze stelling: 1/5 van de grotere bedrijven analyseert Big Data, maar een klein deel daarvan voert Acties uit naar aanleiding van deze analyse.

Wat vindt u?


https://www.ucgroup.nl/big-data-analyse-actie/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link