Big data? Fit Data!

25 maart 2020

Heb jij? Waar is? Wie weet?

Wetenschappelijk een ongefundeerde claim, maar ik durf wel een wedje te leggen dat de bovenstaande vragen in de Top-10 van meest gestelde vragen op de bedrijfsvloer staan. Volgende claim er gelijk bovenop: de vragen gaan vaak over relatief eenvoudige zaken. Iemand zoekt die grote nietmachine, de inloggegevens van het Twitter-account – hebben we die dan? –  of een telefoonnummer. Derde claim er direct achteraan: ik kan een gemiddeld MKB-bedrijf binnenlopen, vragen om zulke gegevens en binnen ‘no-time’ de hele binnendienst en administratie aan het zoeken hebben.

En waarom is dat? Omdat basale gegevens niet structureel worden opgeslagen én beheerd, en omdat niemand zich verantwoordelijk voelt voor die gegevens. De invoer van de AVG onlangs heeft dat voor veel bedrijven hopelijk duidelijk gemaakt. Het leek voor sommige bedrijven makkelijker om een intern marketingrapport uit 1996 in drie verschillende bestandsformaten op te hoesten, dan het actuele telefoonnummer van een klant. Die had iemand wel in zijn WhatsApp contacten staan.

En toegegeven, het is leuker om een mooi glimmend rapport in je persoonlijke folder op het netwerk te hebben staan, dan elke keer als je met een klant contact hebt zijn contactgegevens te controleren. Maar of je daar je organisatie verder mee helpt?

Hoe groot(s) wil je data hebben?

BIG-data is wanneer je zoveel gegevens hebt, dat je er eigenlijk niets meer aan hebt. Althans, niet zomaar. Je hebt een systeem nodig om al die gegevens te structureren en te analyseren. En dat biedt uiteindelijk de kans op inzichten en informatie, die je daarvoor misschien niet eens voor mogelijk hield. Heel gaaf! Maar of die nieuwe inzichten en informatie waardevol zijn, hangt af van of je die inzichten kan koppelen aan je huidige, actuele basisgegevens: klantgegevens, artikelgegevens, productgegevens en machinespecificaties.

Begin dus bij je basisgegevens en zorg dat die 100% in orde zijn: FIT Data!

FIT Data begint allereerst bij het belangrijk maken van het bijhouden van die basisgegevens. Leg ook de verbinding met hoe je als organisatie door je klanten gezien wilt worden. Bijvoorbeeld: “Wij zijn een bedrijf dat 24/7 service biedt op uw locatie voor uw bedrijf kritische machinepark.”

Mooi! Dan heb je in één zin al een aardige basis gelegd welke gegevens je waar én wanneer wilt hebben. Bepaal welke gegevens je voor je dagelijkse operatie nodig hebt. En niet in de laatste plaats, maak je hele organisatie verantwoordelijk voor het bijhouden van die gegevens. De routine om in elk telefoongesprek in een halve minuut na te gaan of de contactgegevens nog up-to-date zijn, scheelt zomaar een halfuur heel dure tijd, wanneer je ze écht nodig hebt.

FIT Data hangt niet vast aan techniek, maar vooral aan bewustwording en cultuur. Niet aan véél gegevens, maar aan de juiste gegevens. FIT Data zijn gegevens die direct bruikbaar zijn wanneer je collega of klant ernaar vraagt.

 

 

Marcel van Luxemburg

Partner UC Group

Business process/information analyst | Projectmanager

 

 


https://www.ucgroup.nl/big-data-fit-data/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link