Case HBM Continu verbeter programma
UC Group implementeerde een continu verbeterprogramma bij HBM Machines om productiviteit en capaciteit te verhogen
UC Group implementeerde een continu verbeterprogramma bij HBM Machines om productiviteit en capaciteit te verhogen
In het verleden waren er al logistieke experts van UC Group bij HBM betrokken, onder andere voor het warehouse design, de begeleiding tijdens de bouw en de mechanisatie en de implementatie van het nieuwe WMS. In 2022 werd de logistieke operatie in gebruik genomen. Tijdens de eerstvolgende promotiecampagne black november, waarin twee tot drie keer zoveel wordt verkocht dan normaal, kwamen er enkele onvolkomenheden en kinderziektes aan het licht. UC Group kreeg als opdracht hiervoor een optimalisatie-oplossing te bedenken én deze ook in te voeren.
UC Group heeft expertise op diverse deelgebieden van logistiek en heeft HBM hiermee in alle fasen van zijn volwassenwordingsproces mogen ondersteunen. “Door elke dag een stukje beter te worden en steeds meer data gedreven te werken, is de logistieke operatie van HBM op een hoger niveau gekomen”, blikt de Supply Chain Consultant van UC Group terug. “Dit heeft er onder andere toe geleid dat de productiviteit nu al met bijna twintig procent is gestegen en dat ze beter in staat zijn om de piek in november op te vangen.” In het begin werden de mensen nog actief gecoacht om tijdens meetings kritisch naar de data te kijken – ‘Hoe verklaren jullie deze afwijking? Hoe kunnen we dit de volgende keer voorkomen?’ – maar al snel werd dit door de medewerkers zelf opgepakt. “Mijn persoonlijk motto is dat je moet durven experimenteren en niet bang moet zijn om fouten te maken. Want juist daar kun je van leren. Als ik een beetje van die mentaliteit heb kunnen overbrengen, dan ben ik al heel tevreden.”
Voorbeelden van concrete verbeteringen die werden gerealiseerd:
John van de Sande, Head of Operations, HBM