Zoek binnen de UC Group website

DOEL

Een nieuw warehouse was voor Service Best onontkoombaar gezien de groei. De professionalisering van de logistieke processen hielden geen gelijke tred met de groei van het bedrijf. De knelpunten? Groei, kunnen voldoen aan de verwachting van de klant (levertijd en kwaliteit) en de krapte op de arbeidsmarkt. Al deze aspecten hebben uiteindelijk effect op de tevredenheid van de klant. Wil Service Best doorgroeien dan moet er hiervoor een oplossing gevonden worden. Ons voorstel? Een nieuw warehouse met een deels gemechaniseerd proces.

Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek. Neem hier contact met ons op!

 

Het project: hoe kunnen we groeien?
Het is fantastisch als een bedrijf succesvol is en snel begint te groeien, dat brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee die je het hoofd moet zien te bieden. Service Best schakelde de hulp van UC Group in om hun groei te faciliteren. Na een studie waarin er naar de huidige infrastructuur werd gekeken en de wensen en eisen in kaart werden gebracht luidde het advies van UC Group dat het huidige warehouse onvoldoende schaalbaar was en er moest worden uitgekeken naar een nieuw warehouse.

De uitdaging: de nieuwe warehouse inrichten
Het inrichten van een warehouse begint met het betrekken van de juiste mensen. UC Group gelooft dat duurzame adviezen worden gerealiseerd door input van de uitvoerende professionals te combineren met analytische input. De professionals van UC Group gingen aan de slag met de praktische blik van de magazijnmedewerkers voor het inrichten van de nieuwe warehouse. Naast deze praktische blik werden de processen en huidige kosten in kaart gebracht om op de wijze het verbeterpotentieel inzichtelijk te maken.

Parallel aan het ontwerp van een nieuw warehouse moest er gewerkt worden aan een aantal andere voorwaardelijke verbeterpunten. De systeemomgeving was er daar één van, net als het versterken van de organisatie: zowel op het gebied van manpower, competenties en cultuur. Voor alle logistieke activiteiten kon Service Best een explosie in complexiteit en volume verwachten. Voor Service Best een stevige change management uitdaging. Deze uitdaging werd aangegaan door te investeren in de aansturing en het coachen van het personeel.

De oplossing: aangepast concept binnen een nieuwe warehouse
Het huidige warehouse was niet alleen te klein, maar voldeed ook niet meer aan hedendaagse standaarden voor veiligheid en werkomgeving. Een nieuwe set-up was noodzakelijk, geschoold op de huidige technologie en “best practices”. Zo werd gekozen voor een combinatie van shuttle- en conventioneel systeem, waarbij gescheiden compartimenten voorzien waren voor gevaarlijke goederen. Door deze gescheiden compartimenten is het mogelijk om gevaarlijke stoffen uit diverse gevarenklasse in een warehouse op te slaan volgens PGS 15 (CPR 15-2). Het warehouse werd ook voorzien van een geautomatiseerde HI-EX inside en outside air-schuiminstallatie. Calamiteiten kunnen met dit systeem snel en efficiënt onder controle gebracht worden. Het schuim bevat slechts twee procent water; nevenschade aan goederen door bluswater wordt hierdoor tot een minimum beperkt.

De realisatie en spot on resultaat
Op basis van een gezonde balans tussen investeringen en de te verwachten operationele kosten binnen het nieuwe warehouse werd door de directie van Service Best doorgekozen op het voorgestelde concept. Implementatie werd daarmee de logische vervolgstap. Om te borgen dat de resultaten uit de voorcalculatie ook in de praktijk werden behaald is vanuit UC Group de realisatie van de nieuwe infrastructuur, de implementatie van een nieuwe warehouse management systeem, de verhuizing en de transitie naar de nieuwe werkwijze op project basis verzorgt. Uiteindelijk is de gehele operatie na de transitie over gedragen aan de medewerkers van Service Best. Die transitie hield in een verhuizing van 20.000 pallets in twee maanden tijd terwijl “de winkel open was” en dat na een natuurlijke leercurve de beoogde werkwijze en productiviteit werden behaald.

De klant: Service Best
Service Best is een groothandel in auto-, fiets-, motor- en truckaccessoires met meer dan 1000 klanten wereldwijd. Zij zijn wereldwijd in meer dan 40 landen vertegenwoordigd. Als toonaangevende speler op deze markt bieden ze een groot assortiment aan A-merken aan, maar hebben ze ook hun eigen merken zoals Carpoint, Dresco en Protecton.

“Door de samenwerking met UC Group zijn we in staat geweest om gedurende volle looptijd van het project de gewenste kennis en competenties flexibel in te kunnen vullen. Altijd in samenhang met de bij Service Best op enig moment gedurende de looptijd aanwezige competenties. Voor ons is een meerwaarde geleverd doordat UC Group haar adviezen ook heeft weten te realiseren.”

Eric Husen, Managing Director Service Best International