Zoek binnen de UC Group website

Klant uitdaging

Toen logistiek expert Floor Jan Tiemersma bij Welzorg aan z’n eerste klus begon, zat het bedrijf in een lastige fase. Er had een ingrijpende centralisatieslag plaatsgevonden waarbij voorraden vanuit de lokale vestigingen naar een centraal DC in Raamsdonksveer waren verplaatst. “Waar de adviseurs van Welzorg in het verleden gewoon zelf het magazijn in konden lopen om voor een client het juiste hulpmiddel te selecteren, moesten ze deze nu aanvragen via een digitaal formulier”, vertelt Tiemersma. “Dat was wennen. Iedere rolstoel heeft unieke kenmerken en wordt op klantspecificatie afgemonteerd, dus dit bestellen van hulpmiddelen was ook nog eens een vrij complex proces. Daarnaast stond er veel druk op de organisatie om efficiënter te gaan werken en zo uit de rode cijfers te komen.”

Aanpak

In de ruim vijf jaar dat Tiemersma bij Welzorg zat, heeft hij diverse rollen vervuld. “De Louwman Group is het moederbedrijf van Welzorg maar is ook importeur van Toyota-auto’s. De directie is fervent aanhanger van de uit Japan afkomstige lean-filosofie wat onder andere betekent dat er continu verbeterprojecten worden opgestart. Daarvan heb ik er een groot aantal mogen leiden.” Als voorbeelden noemt hij de doorlooptijdverkorting van het totale proces, het automatisch alloceren van hulpmiddelen, de WMS-implementatie, een productiviteitsverbeteringstraject bij de servicemonteurs, de invoering van S&OP, de invoering van KPI-rapportages en de start van een nieuw ERP-systeem. “Daarnaast ben ik een jaar interimmanager van het bedrijfsbureau geweest met als pittige opdracht deze afdeling binnen een jaar uit te faseren.”

Resultaten

Een greep uit behaalde resultaten:

  • Doorlooptijdverkorting van het totale proces met meerdere dagen
  • Invoering van automatische allocatie waardoor 35% van de intakes automatisch doorloopt, zonder interventie van administratief medewerkers (sneller en minder fouten)
  • Implementatie van WMS-systeem in centraal DC met als gevolg reductie van FTE’s
  • Productiviteitsverbetering bij servicemonteurs met tientallen procenten
  • Invoering van Sales & Operations Planning (S&OP)-proces waardoor organisatie meer grip heeft op forecasts en het totale proces
  • Ontwikkeling van KPI-rapportagesysteem met meer sturingsmogelijkheden voor de organisatie
  • Start gemaakt met bedrijfsbreed ERP-systeem waardoor Welzorg efficiënter wordt en verzekerd is van een toekomstbestendig systeem

Onze oplossing

In de periode dat UC Group bij Welzorg actief was, is het bedrijf uit de rode cijfers gekropen en weer winstgevend geworden. Tiemersma en zijn UC-collega’s hebben hier een mooie bijdrage aan kunnen leveren. “Ik ben in het verleden APICS-trainer geweest en heb deze theoretische kennis over onder andere planning en supply chain management bij Welzorg systematisch kunnen toepassen. Hiermee zijn we bij meerdere bedrijfsprocessen tot spectaculaire verbeteringen gekomen, al gingen die door de snelheid van de veranderingen soms ook weer ten koste van wat anders. Misschien is de belangrijkste bijdrage van UC Group geweest dat we de juiste balans hebben gevonden tussen al die initiatieven en optimalisatieprojecten.”

De klus bij Welzorg was de langstlopende opdracht die UC Group ooit heeft uitgevoerd. Door de aard van het bedrijf, de focus op lean en continu verbeteren, volgde het ene project uit het andere. Hiermee zijn indrukwekkende resultaten bereikt, die ertoe hebben geleid dat de organisatie efficiënter en weer winstgevend is geworden.