De mens centraal in operational excellence

26 mei 2021

Door het toepassen van operational excellence geeft een bedrijf aan te willen uitmunten in haar dienstverlening. Het hele proces moet optimaal zijn. Het juiste product tegen de juiste prijs en op het juiste moment. De mens staat centraal in deze opgave.

Wat moet een organisatie daarvoor in huis hebben?

Het optimale proces bereik je als organisatie door:

  • Volledige zichtbaarheid in het hele proces van A tot Z
  • Een bedrijfscultuur die ‘continuous improvement ‘ ademt

Eerlijke data is onmisbaar

Zichtbaarheid in het proces wordt ondersteund door het gebruik van KPI’s. Voor het bijhouden, monitoren en identificeren van tekorten in het proces gebruiken we dus KPI’s. Het vergaren van de data moet gestandaardiseerd en geharmoniseerd plaatsvinden voor doeltreffend gebruik. Met  KPI’s kan tijdige bijsturing in het proces plaatsvinden, waar dan ook in de organisatie.

In een cultuur waar het voor alle collega’s gewoon is om zich bij elk proces af te vragen of het niet anders,  efficiënter, of sneller kan, is er sneller draagvlak voor het optimaliseren van het proces. Succes en het zien van de mogelijkheden van continuous improvement komen vaak door de inzet van diegenen die dagelijks in het proces werken. Zij zien de uitdagingen, kansen en mogelijkheden. Door hen bijvoorbeeld eigenaar te laten worden van de uitdagingen en de oplossingen vergroot je de betrokkenheid.

Klant is onvoorspelbaar

Daar tegenover staat dan weer dat het management de uitdagingen, kansen en mogelijkheden van de markt ziet. Om de concurrentiepositie te waarborgen moeten ze blijven acteren. De wensen van de klanten zijn onvoorspelbaar en grillig, met als gevolg dat de werkvloer uitdagingen in de uitvoering krijgt. Ook krijgt men te maken met verhoogde druk in het beslissingsproces. Hoe beter daar op ingespeeld wordt, hoe groter de kans dat de klant blijft of zelfs mee groeit, maar daar moet dus ook het proces op ingericht zijn.

Het invoeren van goede communicatieprotocollen is essentieel. Met deze protocollen moet de op-en neerwaartse communicatie tussen werkvloer en management en andere subgroepen oproepen tot het adagium van ‘always wanting to improve’.

Het belang van de mens in dit proces mag niet vergeten worden. De oplettendheid of opmerkzaamheid en de wil om te verbeteren heeft wel een stimulus nodig. De mate van de stimuli en daarmee dus ook de mate van de borging van de continuous improvement inspanningen zijn alweer afhankelijk van de mens.

Welke KPI zou daar het beste voor in aanmerking komen?

 

 


https://www.ucgroup.nl/de-mens-centraal-operational-excellence/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link