Digitalisering biedt kansen voor de toeleverancier

15 februari 2019

Uit een recent rapport van het Economisch Bureau van de ING blijkt dat de positie van Nederlandse leveranciers aan de NL hightech industrie steeds verder onder druk komt te staan. En dit ondanks de forse groei van deze hightech industrie.

De omvang van de HT-industrie is in Nederland sinds 2000 twee keer zo hard gegroeid als de gehele Nederlandse economie. De groei van de binnenlandse inkoop door die HT-industrie bedroeg echter slechts de helft van de groei van de inkopen uit het buitenland. De belangrijkste reden hiervoor is de verplaatsing van productie naar lagelonenlanden zoals Polen en Roemenië.

Wat kunnen NL toeleveranciers hieraan doen?

Pure ‘jobbers’ moeten het hebben van efficiëntie in productie en logistiek. Het produktontwerp wordt gemaakt door de klant waardoor de productiekosten bepalend worden voor de concurrentiekracht. Onderscheidend vermogen kan worden gecreëerd door:

  • kortere levertijden
  • flexibeler t.a.v. wijzigingen
  • kennis omtrent productietechnologie
  • gehele of gedeelde co-creatie) verantwoordelijkheid voor het ontwerp.

4 strategieën

Er zijn 4 strategieën mogelijk om de positie als toeleverancier te versterken:

  1. Maximaal digitaliseren: order- en productieprocessen zo efficiënt mogelijk maken bij  beperkte variatie in het product
  2. Extra service bieden: nabewerkingen of assemblage aanbieden of logistieke services
  3. Expertise inbrengen: kennis van het product en/of bewerkingstechnologie
  4. Ontwerp & Service: verantwoordelijkheid voor het ontwerp en ‘after sales’-service.

 

Industrie 4.0 biedt kansen

Dit tijdperk van de huidige 4e Industriële revolutie biedt voldoende kansen om je positie als toeleverancier te versterken.

Digitalisering van processen helpt om de efficiency te verhogen in bedrijfsprocessen vanaf orderontvangst tot en met ‘after sales’ service. Denk hierbij bijv. aan het uitwisselen van ontwerpdata tussen de klant/engineering, werkvoorbereiding en productie. Robottechnologie maakt het mogelijk om onbemand te produceren en 3D-printen faciliteert ‘on demand’ productie conform de laatste ‘release’ van de productspecifiatie. Veilige uitwisseling van ontwerpdata tussen klant en leverancier door middel van ‘block chain’ technologie faciliteert het co-creatie proces. ‘Augmented reality’ vereenvoudigt serviceprocessen en maakt dat deze deels door de klant zelf kunnen worden uitgevoerd, al of niet onder begeleiding op afstand. En na levering van het systeemcomponent (dit geldt voor de systeemleveranciers) zorgt IoT ervoor dat we de conditie van het geleverde apparaat of systeem ‘online’ kunnen volgen en het proces bij kunnen sturen. Tevens kun je met dezelfde technologie een systeem van Predictive Maintenance’ inrichten.

Wat te doen?

Er zijn derhalve kansen genoeg. Maar dan zul je vandaag moeten beginnen. Start vandaag met het vaststellen van je digitale strategie als onderdeel van de totale bedrijfsstrategie. Neem er de tijd voor


https://www.ucgroup.nl/digitalisering-biedt-kansen-voor-de-toeleverancier/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link