E-fulfilment: van idee tot realisatie

26 augustus 2021

Veel retailorganisaties en producenten zijn op zoek naar uitbreiding van hun afzetmarkten.

Veel retail-organisaties en producenten zijn op zoek naar uitbreiding van hun afzetmarkten.

Sinds eind jaren ’90 is daar een mooie, nieuwe mogelijkheid bij gekomen,  namelijk verkopen via internet. Dit wordt ook wel e-commerce (het verkoopproces) en e-fulfilment (het operationele proces) genoemd.

Maar, hoe ga je zoiets aanpakken en succesvol in de markt zetten? Waren het in beginsel de kleine webshops die als pioniers de mogelijkheden onderzochten,  inmiddels zijn alle grote organisaties doordrongen van het belang van e-tail.

Nog succesvoller zijn de bedrijven die zich zijn gaan richten op beide markten, online en fysiek. Het concept ‘omnichannel’ is hieruit ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn Mediamarkt en CoolBlue.

Ging het een aantal jaren geleden nog vaak over kleding (b.v. Wehkamp), je vakantie (b.v. Sunweb) of boeken (b.v. Bol.com), tegenwoordig kun je alles online bestellen, tot en met je nieuwe Tesla.

Dat dit wel enige voorbereiding vergt, wordt in dit artikel verder toegelicht.

Belangrijk is om vooraf een goede inventarisatie te maken:

  • Wat ga je verkopen?
  • Wat is je doelgroep?
  • Welke tarieven ga je hanteren?
  • Nationaal of internationaal?
  • Welke belastingregels gelden in andere landen?
  • Hoe is je product verpakt?
  • Waar is het opgeslagen?
  • Hoeveel ga je versturen?
  • Wie gaat het vervoeren?
  • Wat doe je met klachten?
  • Hoe ga je om met retouren?
  • Past dit e-tailproces in je huidige bedrijfsconcept?

Dit zijn slechts een paar van de vele uitdagingen waar je voor komt te staan als je via internet wilt gaan verkopen.

Nieuwe ontwikkelingen

Waren het in de beginjaren de webshops zelf die hun eigen pakketten via de bestaande pakketvervoerders verstuurden, tegenwoordig ontstaan er steeds meer zogenaamde platforms waarbij verschillende webshops hun producten aanbieden.

De platforms verzorgen dan tegen vergoeding het totale e-fulfiment proces, van opslag, orderpick, transport tot aan facturatie. Voorbeelden hiervan zijn Bol.com, Wehkamp en natuurlijk de grootste ter wereld, AliExpress en Amazon.

Daarnaast zijn er natuurlijk de sterk opkomende boodschappenbezorgdiensten die veelal gebruikmaken van fietskoeriers, maar dit zullen we hier verder niet bespreken.

Door al deze ontwikkelingen ontstaan er ook weer nieuwe beroepen, zoals online marketeer of marketplace manager.

De e-commerce markt is constant in beweging en er ontstaan steeds nieuwe vormen. De laatste ontwikkeling is D2C, direct van producent naar de klant. Merken zoals Nike zijn hier al succesvol mee begonnen.

Van A tot Z

Er zijn ook bedrijven die alleen fulfilment aanbieden voor diverse webshops. De producten die via verschillende webshops te koop zijn, worden vanuit zo’n dienstverlener (3 PL) verpakt en verstuurd. De goederen blijven echter eigendom van de producent totdat ze verkocht zijn aan de eindconsument, waarna een verrekening plaatsvindt. Voorbeelden hiervan zijn Montapacking en Active Ants.

Stel je bent een producent van drinkglazen en je wilt producten naast je andere verkoopkanalen ook online aanbieden.

Je wilt graag in meerdere landen verkopen, dus kies je een populair platform dat in diverse landen online is, b.v. Amazon.

Het gehele proces vanaf aanmelding tot en met levering verloopt digitaal. Alle contacten verlopen via de portal van Amazon en het is niet mogelijk om ‘live’ met iemand te spreken.

De aanbieder bepaalt zelf de verkoopprijzen en levert marketingmateriaal aan. Zodra alles geregeld is kan de 1e zending worden geleverd.

Het bepalen van de juiste vervoerder

Amazon stelt vooraf een leveringsplafond in. Wanneer een product succesvol verkoopt kan dit na verloop van tijd verhoogd worden. Dit wordt eenzijdig besloten en er kan tussendoor niet extra geleverd worden. Probeert men dit toch, dan wordt de zending geweigerd en krijgt de verkoper een boete opgelegd.

Ook een zending aanmelden gaat digitaal. Als alle gegevens juist zijn ingevoerd op de portal, dan bepaalt Amazon waar en hoeveel er mag worden geleverd. Het kan dus voorkomen dat er naar meerdere fulfilment centers vervoerd moet worden. Per fulfilmentcenter ontvang je een aanleverreferentie. Met deze referentie kan de vervoerder een timeslot boeken bij het desbetreffende fulfilmentcenter.

Ook vervoerders krijgen een rating van Amazon. Klopt er iets niet, wordt het timeslot gemist of zijn er verkeerde pallets gebruikt, dan krijgt de vervoerder een boete en in het ergste geval wordt de zending geweigerd.

Het is dus belangrijk vooraf te bepalen met welke vervoerder je zaken doet, o.a. door te onderzoeken wat zijn ervaring is met leveringen naar Amazon fulfilmentcenters. Met name in Duitsland is het lastig om tijdig timeslots in te boeken. De vervoerder speelt dus een cruciale rol in het op peil houden van het toegekende voorraadplafond.

Vooral LCL-zendingen worden hierdoor beïnvloed, omdat de fulfilmentcenters ook nog eens graag zien dat er zoveel mogelijk geconsolideerd wordt aangeleverd.

Dit wordt nog ingewikkelder wanneer je ook via Amazon UK wilt verkopen. Sinds de Brexit moet de export- en importdocumentatie in orde zijn voordat de zending verscheept wordt naar de UK. Dit is echter zeker de moeite waard omdat de online aankopen in de UK al sinds jaren vele malen hoger zijn dan in de rest van Europa.

Kortom, het is dus zeer belangrijk om vooraf een goede strategie te bepalen om succesvol online te verkopen.

De mensen van UC Group zijn hier dagelijks mee bezig en geven u graag advies.

 

Paul Dekker, partner UC Group

 


https://www.ucgroup.nl/e-fulfilment-van-idee-tot-realisatie/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link