Zoek binnen de UC Group website

Women in Supply Chain stoomt door naar platform

10 september 2020

Het verbinden van vrouwen in de logistiek blijft nodig.

Elkaar sterken in het maken van verschil in leiderschap in een wereld waar mannen nog altijd domineren is noodzakelijk om de balans goed te krijgen. Meer diversiteit levert bedrijven een beter bedrijfsresultaat op. Dat moet een sector waarin de marges dun zijn als muziek in de oren klinken. Voldoende stof tot discussie op het Women in Supply Chain event. De organisatoren willen het event zelfs uitbouwen tot een platform.

Elise Gerritsen, Annemiek de Leeuw en Dominique Wijnen organiseerden de tweede editie van het Women in Supply Chain event.

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat meer diversiteit in organisaties leidt tot meer creativiteit, beter presterende teams, betere bedrijfsresultaten en dus meer winst. Waarom is de logistiek dan nog steeds een witte mannensector? Vrouwen kunnen elkaar helpen om het verschil in organisaties te maken. Zo werd duidelijk tijdens Women in Supply Chain dat voor de tweede keer werd gehouden.

Vrouwen in logistiek verbinden

Face-to-face interactie blijkt in deze tijd erg belangrijk. Dat blijkt uit de opkomst van 75 vrouwen naar het event in de Galgenwaard in Utrecht. Ondanks de anderhalve meter afstand die tot elkaar wordt gehouden is de verbinding voelbaar. En die verbinding is ook hard nodig, zo adresseren alle sprekers die op deze middag voorbij komen.

De balans in leiderschap is weg

Elise Gerritsen is samen met Annemieke de Leeuw (UC Group) en Dominique Wijnen (SCM Excecutive), één van de grondleggers van het event en trapt de middag af. “Het is mijn visie dat wij als vrouwelijk leiders een enorme bijdrage kunnen en moeten leveren in het herstellen van de balans in leiderschap. Een balans waar compassie, vriendelijkheid, zakelijk inzicht en volharding hand in hand gaan. Masculiene drijfveren heeft ons tot nu toe veel gebracht, maar de balans is weg. Dat vraagt om concrete acties van een ieder van ons, sterk en moedig leiderschap en een mindset die niet langer denkt vanuit tekort maar in waarde creatie, overvloed en mogelijkheden. Dan pakken we aan, geven we richting en buigen we tevens de dieperliggende overtuigingen om.”

Women in Supply Chain wordt platform

Gerritsen maakt duidelijk dat de organisatie achter Women in Supply Chain ook zelf de handschoen oppakt. “We ontwikkelen dit event stap voor stap door naar een platform waar we samen met de leiders van onze sector gaan werken aan het herstellen van de balans.” Gerritsen nodigt iedereen uit met ideeën of suggesties zich te melden.

Dominique Wijnen leidt de vrouwen gedurende de middag als dagvoorzitter door de rest van het programma. Voordat ze dat doet, spreekt ze haar zorgen uit. “Een onderzoek van Gartner laat zien dat er een lichte stijging is van het aantal vrouwelijke leiders, maar blijft helaas steken op 15 procent. Hogeschool Rotterdam meldde mij dat er tussen de 121 inschrijvingen voor hbo logistiek er maar 18 meiden zitten. Het World Economic Forum laat weten dat we, als het zo doorgaat, pas over 95 jaar de balans bereiken. Het mag duidelijk zijn dat er rolmodellen nodig zijn die hun visie delen met anderen om deze balans eerder voor elkaar te krijgen.”

Maak ruimte in een team voor verschillende karakters

Wat is er nodig om vrouwen goed te laten gedijen in een mannenorganisatie? Esther Pool is cfo bij Sunrock en de enige vrouw in het management team. “Er moet ruimte zijn in een team voor verschillende karakters.” Dat is waar het volgens Pool bij diversiteit om draait. “In het begin van mijn loopbaan maakte ik de fout dat ik mij ging aanpassen aan het systeem. Nu weet ik hoe ik een plek kan innemen vanuit mijn eigen kracht. Eens per halfjaar stel ik mij concrete doelen. Ik probeer vervolgens goed bij mijzelf te blijven en vraag mij regelmatig af: accepteer ik dit of ga ik verandering aanbrengen? Door zelf aan het stuur te zitten wordt het inspireren in plaats van strijden.”

Durf te falen

Voetbalcoach Vera Pauw bracht het Zuid-Afrikaanse vrouwenvoetbal vanuit het niets naar grote hoogte. Zij wist meiden van de straat uit arme ghetto’s op het veld in hun kracht te zetten. De belangrijkste take aways uit haar inspirerende verhaal: Downgrade jezelf niet. Succes reikt verder dan de wedstrijd én succes is alleen mogelijk als je het lef hebt om te falen. Volgens Pauw is het belangrijk dat de taak duidelijk is. “Dat is altijd het uitgangspunt. Hoe je het doet, komt erna.”

Key note Saskia Groen-in’t-Woud inspireerde 75 vrouwen met haar woorden tijdens het Women in Supply Chain event in de Galgenwaard.

Vrouwelijke leiders: houd duurzaamheid op de agenda

In een van de dialoogtafels, die tussen het plenaire programma door werden gehouden, kwam naar voren dat vrouwen een belangrijke rol kunnen spelen in het verduurzamen van bedrijven en processen omdat ze goede lange termijn denkers zijn. Key note speaker Saskia Groen-in’t-Woud, ceo van wereldwijde logistiek dienstverlener Damco, geeft aan dat ook corona een verandering in gang heeft gezet in het anders, duurzamer, denken. De crisis helpt om traditionele barrières te doorbreken. “We consumeren minder in deze tijd en willen meer van dichtbij. Het begint al bij onze kinderen. Wij moeten hen uitleggen dat het niet normaal is om goedkope spullen van ver te halen. Dit gedrag legt grote druk op de supply chain. Als vrouwelijk leider is het onze rol om te zorgen dat duurzaamheid op de agenda blijft. Maak de footprint zichtbaar. Ik denk ook dat carbontax gaat werken.”

Empathie heeft niets te maken man vrouw maar met leiderschap

Omdat Groen-in’t-Woud zelf aan het begin van haar loopbaan als vrouw bij Damco/Maersk niet goed werd ontvangen besloot ze om een werkomgeving te creëren waar iedereen, ook vrouwen, zich goed voelen. Ze bouwde aan een nieuwe bedrijfscultuur. Bovendien had ze als taak om van de verlieslijdende freight forwarding tak, die conservatief werd gemanaged, weer een winstgevende onderneming te maken. Ze windt geen doekjes om haar aanpak. “Dat betekende een man eruit – een vrouw erin. En nu is freight forwarding weer winstgevend.” Binnen Damco probeert Groen-in’t-Woud op meer plekken jong vrouwelijk talent in verschillende landen een kans te geven als leider. “Ik faciliteer vooral. Wat hebben ze nodig om hun werk goed te kunnen doen? Ik ben geen fan van quota. Als vrouwen in een positie worden geduwd worden ze daar alleen maar onzeker van. We moeten juist ook voor mannen bruggen slaan. Dat begint al met gelijke rechten bij het verlof na de geboorte van een kind. Empathie heeft niets te maken met man of vrouw maar met leiderschap.”

Met de nodige humor en nuchterheid spreekt Marie-Jose Baartmans, directeur van zero emissie transporteur Breitner, als laatste de vrouwen toe. Baartmans is niet vies van een beetje positieve discriminatie. “Daar waar ik een vrouw kan aannemen doe ik dat.” Zij runt een gezond transportbedrijf. Het bijzondere daarbij is dat de core business van Breitner 100 procent zero emissie transport is en ze zich daarbij ook hard maakt voor zero emissie in de stad. “Ik kan niet wachten tot het 2025 is en 40 steden voor diesels op slot gaan.” Waar de meesten denken ‘het kan niet’ denkt Baartmans dat het wel kan. “Er heerst de nodige scepsis rondom elektrische vrachtwagens. Je ziet nu dat er zelfs al zware elektrische trucks rondrijden, het kan dus wel.”

We moeten af van hobbyisme in de sector

Meer vrouwen aan het roer – meer winst

Baartmans durft net als Groen-in’t-Woud de parallel te trekken tussen het gemiddelde transportbedrijf met 0 tot 3 procent marge en hoe deze bedrijven worden geleid, namelijk door witte 55-plus mannen. “De transportwereld heeft weinig aanzien en is enorm conservatief. Salariëring van chauffeurs is ingericht op overuren. De sector is daarbij sterk techniek georiënteerd en er heerst een grote liefde voor auto’s. Men rijdt graag een dikke V8 voor werk waarvoor het eigenlijk niet nodig is. We moeten af van dat hobbyisme en daar helpt meer diversiteit bij.” Onderzoek wijst uit dat meer vrouwen in transport zorgen voor lager ziekteverzuim en betere verdienmodellen, dus meer winst. “Je kunt dus meer verdienen met meer vrouwen in dienst.” Tip van Baartmans is: wijs iemand aan die zich met diversiteit bezig houdt en bijvoorbeeld flexibele werktijden mogelijk maakt.

 

Geschreven door -Annemieke Jorritsma, logistiek.nl- https://www.logistiek.nl/carriere-mensen/nieuws/2020/09/women-in-supply-chain-stoomt-door-naar-platform-101174802?io_source=www.logistiek.nl&_ga=2.55441519.557675297.1600243430-500566703.1600243430


https://www.ucgroup.nl/women-supply-chain-stoomt-door-naar-platform/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link