Interview Stoffer Dunnik

4 april 2019

UC Young Professionals is onderdeel van de UC Group en bestaat op dit moment uit vier Youngpro’s: Axel, Inga, Laurens en Teun. Arthur is de senior die deze professionals begeleid. UC Young Professionals is opgezet om de maten van UC Group te ondersteunen in hun werkzaamheden. Op zo’n manier leert een starter de fijne kneepjes van het vak met behulp van de coaching van een senior.

Om een goed beeld te krijgen hoe zo’n samenwerking tussen een junior en een senior verloopt wordt vanaf nu elke nieuwsbrief aan een maat gevraagd wat zijn ervaringen zijn met een Young Professional (YoPro).

1. Wat is uw naam en in welk logistiek gebied bent u gespecialiseerd?
Stoffer Dunnik – Binnen UC Group houd ik mij bezig met de logistieke verbeterprojecten, recoveries en klant implementaties.

2. Met welke opdracht(en) heeft u samen met een YoPro gewerkt?
In 2018 was ik werkzaam bij een warehouse van een wereldwijd opererende logistiek dienstverlener. Zij hadden recentelijk een grote pharma-klant geïmplementeerd. Door meerdere oorzaken liep de operatie niet soepel. Mijn rol was om zorg te dragen dat dit op een korte termijn zou gaan lopen als een geoliede machine.

3. Wat was de essentie van deze opdracht?
Een van de problemen die de operatie ervaarde was dat er geen afstemming was tussen de klant, het warehouse en vervoerder. De operatie zette zendingen klaar op basis van een order van de klant die vervolgens niet (tijdig) werd opgehaald door een vervoerder of er werd een poging gedaan zendingen af te halen die nog niet waren gepicked en waar nog niet eens een order voor was.

Op basis van deze constateringen hebben we (bedrijf, klant en ikzelf) besloten om een transportplanningsfunctie en slotplanning te introduceren. Aangezien we snel wilden schakelen hebben we een Youngpro ingeschakeld om de eerste set-up van een pick-up en delivery slot-planning te maken en deze te implementeren met coaching van mijzelf.

4. Welke werkzaamheden heeft de Young Professional uitgevoerd?
De rol van de YoPro was het maken van een eerste set-up van de slotplanning voor leveringen en pick-up’s, inclusief het maken van de eerste afspraken met de warehouse operatie en customer service omtrent de capaciteit die door de operatie kon worden verwerkt. Na de eerste set-up diende de Young Professional op dagelijkse basis deze slotplanning te maken en deze af te stemmen met warehouse en customer service.

5. Wat zijn de voordelen voor zowel de maat als de klant om samen te werken met een YoPro?
Het voordeel van de klant en mijzelf was dat we door de samenwerking met de Young Professional in staat zijn geweest om snel te schakelen; binnen een aantal dagen tijd hadden we een planner op de site zitten die met de vervoerders afspraken maakte rondom een slot-planning. Hiermee zijn we in staat geweest om meer structuur in de operatie te brengen hetgeen een positief effect had op planbaarheid, overuren en rust binnen de operatie. Het gevolg van het aanbrengen van deze structuur was een verkorting van de wachttijden voor de vervoerders. Om ervoor te zorgen dat de operatie overzichtelijk bleef werd er een slottijd plantool gebouwd. Door de YoPro zijn wij in staat geweest om bijna a la minute slotplanning in te voeren op een simpele en hands-on wijze.

Voor mijn eigen rol betekende dit dat ik in staat was om een cruciale taak uit te besteden en daarmee op korte termijn aantoonbare verbeteringen kon bewerkstelligen, terwijl ik mezelf met andere taken kon bezig houden.

6. Wat vindt u zo leuk aan het samenwerken met een YoPro?
Ik heb in mijn project samen mogen werken met twee YoPro’s, Inga en Teun. Het leuke aan het werken met Inga en Teun vind ik dat zij fris tegen zaken aankijken wat mij weer aanzet tot nadenken over mijn eigen rol binnen een project. Hoewel de tijd die je besteedt aan de coaching van een junior kun je door de samenwerking wel snel een oplossing aanbieden aan de klant.

Leuk om te zien is dat – enkele weken geleden toen ik op bezoek was – de systematiek die destijds is opgezet nog steeds gebruikt wordt en dat de gehele operatie nu rust en regelmaat uitstraalt; de vloer was bijna leeg, processen liepen als vanzelf en medewerkers hoefden niet dagelijks langer over te werken. In het kort een tevreden klant die ik – samen met mijn collega’s – heb kunnen helpen om zaken op langer termijn te verbeteren.


https://www.ucgroup.nl/interview-stoffer-dunnik/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link