Maak van logistiek een leuk en leerzaam spel
- Geschreven door:
- Eric Hoogendam
20 januari 2025
Logistieke processen laten zich perfect naar games vertalen. Die kunnen worden ingezet om de kennis binnen je organisatie te vergroten of om mensen vanuit andere perspectieven naar een probleem te laten kijken. Maar supply chain spellen moeten ook gewoon leuk zijn, stelt Eric Hoogendam, logistiek engineer bij UC Group en ontwikkelaar van spellen. In deze blog deelt hij zijn ervaringen en geeft hij tips voor hoe een bedrijf serious gaming in kan zetten om verschillende doelen te bereiken.
Wie recent het door ons georganiseerde Innovation & Experience (INEX)-event heeft bezocht, kan het niet zijn ontgaan: serious gaming is hot. Een groot deel van het programma bestond uit het spelen van een door ons ontwikkeld supply chain-spel waarbij deelnemers met behulp van grondstof- en transportkaartjes zoveel mogelijk productieorders moesten zien te realiseren. Ook het jaar daarvoor al werd er tijdens INEX een gezelschapsspel gespeeld. Toen was de uitdaging om transportstromen te organiseren en daarbij de optimale afweging tussen doorlooptijd, kosten en CO2-uitstoot te bepalen. Op beide spellen kreeg we zeer enthousiaste reacties van de deelnemers.
Andere perspectieven
Waarom het spelen van deze spellen zo leuk is, heeft volgens mij verschillende redenen. Mensen met een logistieke functie herkennen zich erin en leren nieuwe tactieken om bepaalde doelen te bereiken. Maar zeker zo leuk vinden ze het dat andere mensen, niet-logistici, ook eens ervaren hun vak zo ingewikkeld maakt. Verkopers die het *bierspel spelen, leren begrijpen waarom je niet alles op voorraad kunt hebben. Inkopers zien dat teveel bestellen tot een enorm bullwhip kan leiden. Een spel laat zien dat er verschillende perspectieven zijn om naar iets te kijken. En het leert hoe je door ander gedrag of door andere beslissingen, een beter resultaat bereikt.
Met je kinderen
Behalve dat je serious gaming het collectieve kennisniveau van je organisatie opkrikt, kun je het ook inzetten om aan buitenstaanders te laten zien wat voor bedrijf je bent. Ik heb ooit een bordspel voor een drukkerij ontwikkeld waarin we op een laagdrempelig manier lieten zien hoe je optimale seriegroottes voor productielijnen bepaalt. Het bedrijf gebruikte dit spel om relaties of nieuwe medewerkers kennis te laten maken met de logistieke dynamiek van een drukkerij. Wat we ook zagen was dat werknemers het spel mee naar huis namen om ook hun familie te laten ervaren wat voor werk ze deden. Dat is ook de reden waarom we het supply chain spel van ons INEX-event na afloop als kaartspel hebben meegegeven aan de bezoekers. Konden ze thuis ook nog een keer met hun kinderen spelen …
Soorten games
Ben jij manager of eigenaar van een bedrijf en wil je de kansen van een logistiek spel benutten, dan heb je verschillende opties. Wil je de supply chain kennis van je organisatie vergroten, dan zijn daar speciale, digitale games voor beschikbaar, die door experts moeten worden begeleid. Gaat het je niet zozeer om de kennis maar meer om de mindset en om afdelingen meer begrip te laten krijgen voor elkaar, dan kun je kiezen voor wat eenvoudiger spel zoals het genoemde bierspel of één van de spellen die door UC Group zijn ontwikkeld. Wil je echt een specifiek spel voor jouw bedrijf laten ontwikkelen, dan zijn er diverse bedrijven die je daarbij kunnen helpen.
Trade-offs maken logistiek leuk
Of je nu in warehousing zit, in havenlogistiek of in een productie-omgeving, van ieder proces is een spannend spel te maken, is mijn ervaring. Er zijn altijd doelen die je wilt bereiken, restricties, concurrenten, tactieken, die je prima in een bord- of kaartspel kunt gieten (een digitaal spel is veel duurder om te maken). Honderd procent realistisch hoeven ze ook niet te zijn, zolang de essentie maar overeenkomt met de werkelijkheid. In ons supply chain spel bijvoorbeeld moet je kiezen tussen grondstoffen of orders opsparen. Teveel grondstoffen overhouden, kost je geld. Te veel orders, leidt tot nee-verkopen. Ons vak zit vol met zulke trade-offs, dat maakt logistiek juist ook zo leuk.
Serious gaming kan een logistiek bedrijf bewustwording, inzicht, onderling begrip, kennis en vooral heel veel plezier opleveren. Vanuit UC Group helpen we je graag hierin de juiste keuzes te maken.
* Het bierspel (beer game) is ontwikkeld in 1960 aan de MIT-universiteit in de VS.
Meer weten?
Eric Hoogendam is senior logistics engineer met ruime ervaring in het ontwerpen en optimaliseren van warehouse processen. Daarnaast is hij betrokken bij spellenbedrijf The Dutch Game Mill dat door z’n broer wordt gerund. Wil je eens sparren met Eric (en/of z’n broer) over hoe een logistiek spel ook jouw bedrijf kan verbeteren, neem dan gerust contact met ‘m op eric.hoogendam@ucgroup.nl, +31 6 27825344.