Iedereen wil het ’goed’ doen! Maar wat is dat? Goed doen? Beter doen? De beste zijn?
- Geschreven door:
- Peter Bol
26 mei 2021
Als Supply Chain consultant, sinds 2005, kom ik bij veel bedrijven. Veelal bij bedrijven in de maakindustrie, maar ook bij handelsbedrijven en bedrijven in de logistieke dienstverlening.
Iedereen wil het ’goed’ doen!
Maar wat is dat? Goed doen? Beter doen? De beste zijn?
Maak jij een uniek product?
Heb jij de meest adaptieve dienstverlening?
Breng jij het product “same day” naar de consument?
Ben jij de grootste “Just In Time” leverancier die de automotieve productielijn belevert?
Mijn ervaring in het veld is dat veel bedrijven heel erg druk zijn met “het” “beter” doen, proces improvement. Sneller, goedkoper, optimalisatie van hun schakel in de keten.
Volgens Michael Treacy en Fred Wiersema is het hoofdzaak om de nummer één in de markt te zijn in Product leadership (product innovatie), Customer intimacy (klantaandacht) of Operational excellence (superieure operatie en uitvoering).
Product leadership gaat om excelleren op productkwaliteit, innovatie en merkmarketing. De focus ligt op ontwikkeling, innovatie, ontwerp, time-to-market, hoge marges in een korte tijdsperiode.
Bij customer intimacy staat uitblinken in klantaandacht en klantenservice centraal. De organisatie past producten en diensten aan ten behoeve van individuele of bijna-individuele klanten.
Operational excellence gaat om een uitblinkend productieproces met superieure operaties en uitvoering. De organisatie biedt veelal een redelijke kwaliteit voor een zeer lage prijs. De focus ligt op efficiency, gestroomlijnde operaties, Supply Chain management en volume is belangrijk.
Zie diagram hieronder:
Nu terug naar Operational Excellence!
Te vaak vraagt een opdrachtgever om een verbetertraject in de operatie terwijl de “why” vraag (nog) niet beantwoord is.
Dus eerst de basisvragen:
- Wie zijn we?
- Wie willen we zijn?
- Wat gaan we doen om te excelleren in wie we willen zijn?
Misschien niet een antwoord in Operational Excellence maar Operational Excellence in perspectief!