Consultancy: Logistieke Strategie
Steeds meer bedrijven onderkennen het strategisch belang van logistiek. Een goede voorraadbeschikbaarheid, betrouwbare levertijden en transparantie in levertijdinformatie zijn bepalend voor klantloyaliteit en daarmee de waarde van je bedrijf. De logistieke operatie moet perfect aansluiten op de bedrijfsstrategie. Ga je voor ‘customer intimacy’ of wil je klanten de laagste prijs kunnen bieden? Dan heeft nogal consequenties voor de logistieke beslissingen die je moet nemen.
Een logistieke strategie gaat over keuzes voor de lange termijn: locatiekeuze van DC’s, wel of niet uitbesteden, centraliseren of decentraliseren, capaciteitsuitbreiding van fabrieken, handmatig orderpicken of volledig mechaniseren, etc. De afwegingen die je maakt moeten in lijn zijn met je groeiambities en eventuele acquisitieplannen. Ook duurzaamheid is een factor die in een logistieke strategie handen en voeten moet krijgen.
Maar hoe bepaal je zo’n logistieke strategie? Logistiek managers zijn vaak erg op kosten gefocust maar logistiek heeft ook impact op commercie, op klantloyaliteit, op imago en de financiële waarde van je bedrijf. Dit vraagt om weloverwogen en gedurfde keuzes die specifiek zijn voor jouw bedrijf en waarmee je het onderscheid gaat maken ten opzichte van je concurrenten.
Wat kan UC Group voor mij betekenen?
Voor het bepalen van een logistieke strategie hanteren wij de volgende aanpak:
Nulmeting en data-analyse
Een strategieproject begint met een nulmeting van waar je nu als organisatie staat. Wat zijn je ambities en welke unique selling points heb je met je bedrijf voor ogen? Dit brengen we in kaart met een team van UC-specialisten en de juiste mensen uit jouw organisatie. Hierbij kijken we nadrukkelijk ook naar logistieke data, bijvoorbeeld hoeveel volume wordt in de huidige situatie verwerkt en hoe trek je dat door richting toekomst.
Oplossingen en scenario’s
Als we bedrijfsstrategie en groeiplannen in kaart hebben gebracht, maken we de vertaalslag naar processen, systemen en organisatie. We maken een voorstelling van hoe die er over tien jaar uit gaan zien. De exacte scope, focus en diepgang van het project verschilt per adviesproject en stemmen we vooraf af. Door samen te brainstormen komen veel creatieve oplossingen naar boven.
De volgende stap is het opstellen van scenario’s. Samen met de opdrachtgever maken we een lijst met mogelijke logistieke strategieën en rekenen door wat de uitwerking is op relevante doelvariabelen. Onze ervaring is dat een vraagstuk hierdoor behapbaar wordt en dat directies van bedrijven betere besluiten kunnen nemen.
Eindpresentatie en roadmap
Is de logistieke strategie eenmaal bepaald, dan wordt die door UC Group in detail uitgewerkt en in een eindpresentatie voorgelegd aan de directie. Deze wordt van begin tot einde meegenomen in hoe beslissingen zijn genomen en worden onderbouwd. Ons advies gaat altijd gepaard met een roadmap zodat de uiteindelijk voorgestelde oplossingsrichting direct kan worden geadopteerd.
Wat heb ik hier concreet aan?
In een relatief korte periode krijg je samen met je team inzicht in de bedrijfsstrategie, toekomstige ontwikkelingen en wat dit betekent voor je logistieke operatie. We brengen in kaart welke investeringsbeslissingen je nu moet nemen om in de toekomst je logistieke kracht optimaal te benutten en je strategische doelstellingen te realiseren. Met het advies van UC Group ben je klaar voor de toekomst en is duidelijk welke logistieke keuzes je moet maken.