It’s retail Jim, but not as we know it

7 januari 2021

Onlangs mocht ik voor een vooraanstaande Nederlandse logistieke dienstverlener onderzoek doen naar de toekomst van Logistiek en Retail.  De uitkomst was op zich niet verrassend

DE TOEKOMST VAN RETAIL

Retail zal niet verdwijnen uit onze winkelstraten. Wel zal het straatbeeld veranderen: winkelstraten zullen compacter worden, met o.a. een terugkerende gedeeltelijke woonfunctie. De shift naar Online zal doorzetten. Ook wijkwinkelcentra zijn aan verandering onderhevig, o.a. 5% zal wegvallen.  In deze centra, waar we online-aankopen zullen kunnen afhalen,  zullen nieuwe retailconcepten ontstaan..

De logistiek zal mee moeten veranderen, o.a. omdat winkels vaker en in kleinere hoeveelheden zullen worden beleverd. Vervoerders krijgen met hele andere uitdagingen te maken: stadscentra worden auto luw(er), de implementatie van middelgrote zero-emissie zones voor stadslogistiek wordt voor 2025 afgerond enCO2-beprijzing doet z’n intrede.

OMNICHANNEL

De eerste en tweede serieuze lockdown heeft Retail geen goed gedaan. Veel winkels hebben hun deuren tijdelijk moeten sluiten en alleen essentiële winkels mochten openblijven.  Als er iets is dat zich in ieder geval heeft bewezen tijdens de pandemie dan was het wel e-commerce.  Zo waren de goederen bij bol.com niet aan te slepen en werd Marktplaats heel druk bezocht. Maar ook bij hele andere bedrijven zoals Quooker en Rituals hoorde ik succesverhalen, De reden….? Omnichannel!

Het moge duidelijk zijn dat de echte pure players en supermarkten hele goede zaken hebben gedaan in 2020. Ik wil mij graag richten tot de grote groep retailers die dicht waren tijdens de lockdowns. Ik snap dat het hele lastige tijden zijn maar ik heb als ‘logistiekeling’ toch ook hele aardige dingen zien ontstaan.  Plotseling zijn veel meer winkeliers gaan inzien dat ook winkelvoorraad gebruikt kan worden om klantorders te fulfillen, omnichannel op z’n best. En natuurlijk zijn er inmiddels fantastische last mile oplossingen die je hierbij kunnen helpen, zoals Bringly en Hurby. Bij essentiële levensmiddelenwinkels die wel open mochten blijven, zag ik ook een leuk initiatief: bij mij in de omgeving opereert nu de ’lokalist’, iemand die de lokale winkelier ondersteunt en mensen bedient die nu niet een winkel willen of durven te bezoeken. Het zijn de slimme en proactieve ondernemers die er het beste van maken en er blijkt genoeg innovatie in de logistiek om dit soort initiatieven te ondersteunen.

HULP

Heb je vragen over hoe je omnichannel moet aanpakken, wil je meer doen met je winkels, wil je weten welke logistieke initiatieven er bestaan om je plannen te ondersteunen? Binnen UC group  werken e-commerce ervaringsdeskundigen op het gebied van planning, warehousing, distributie en last mile oplossingen;  zij kunnen je hier prima mee helpen.

Neem contact op met:

Hans Hulsinga

+ 31 6 29725124

Hans.hulsinga@ucgroup.nl

 


https://www.ucgroup.nl/retail-jim-not-know/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link