Smart cities & changes for logistics
29 januari 2020
De vraag voor het vervoeren van mensen en goederen is aan het groeien. Maar de uitstoot, luchtvervuiling, ongelukken en klimaatverandering neemt ook toe. Er is vraag naar meer mobiliteit, maar hoe zou aan deze vraag kunnen voldaan worden op een slimmere, duurzamere en optimale manier? Welke stappen en ontwikkelingen zijn er op dit moment en welke gaan er nog aankomen?
Wat is smart cities en urban logistics?
De ontwikkeling van smart cities is kort gezegd de toepassing van IoT (internet of things) binnen een grote stad. Alle gebruiksvoorwerpen, voorwerpen, voertuigen en inwoners van een stad zijn verbonden met het internet en dit creëert data over bijvoorbeeld de drukte in het verkeer, of een prullenbak vol zit of waar meer kans is op het uitbreken van een verkoudheid waar apotheken op kunnen reageren door meer medicijnen op voorraad te hebben.
Een smart city wordt ontworpen door een informatienetwerk op te zetten, ontworpen om het gebruik van resources te optimaliseren. Hierbij wordt duurzame ontwikkeling gesteund. Maar wordt vooral ontworpen om steden leefbaarder te maken, zo kan navigatie via data binnen een smart city niet alleen de snelste route kiezen maar ook een parkeerplek vinden of een beschikbare laadpaal. Software zoals Flitsmeister en matrix borden boven de weg die de reistijd per route aangeven zijn al een begin van de smart city ontwikkelingen.
Toch zijn er veel verschillende belangen, aan de ene kant zijn bedrijven bezig met het minimaliseren van kosten en aan de andere kant zijn overheids- en belangen- organisaties bezig met het minimaliseren van verkeersintensiviteit, uitstoot en milieuvervuiling, deze twee doelen liggen niet aan elkaar gelijk. De uitdaging hierin is om een netwerk of toepassing te ontwikkelen en te implementeren waarin win – win situaties worden gecreëerd. Met alle data die beschikbaar wordt uit een smart city is te analyseren waar kansen liggen.
De ontwikkelingen op het gebied van urban logistics is volgens ~ Professor Taniguchi, E. uit Japan “Het is het proces van optimaliseren van logistieke- en transport- activiteiten in de stad, rekening houdend met verkeers- en milieu- aspecten. In de context van economische belangen”.
Meer data betekend optimale routes voor business 2 business.
Doordat er meer informatie beschikbaar is over actuele verkeerds situaties kunnen er ook betere routes proactief al worden ingezet voor verkeersbewegingen. Zo kunnen doormiddel van navigatie gegevens en voortuig gegevens keuzes worden gemaakt over de route die een voortuig neemt. Dit heeft als pluspunt voor de logistieke bedrijven die actief zijn binnen de stad dat routes optimaler worden en dus afnemen in tijd.
Een andere grote mogelijkheid om een verbeterslag te maken zit nu in het lean & green principe waar transportbedrijven samenwerken om beladingsgraad zo hoog mogelijk te houden en onnodige kilometers te reduceren kan in de toekomst al proactief een verdeling gemaakt worden tussen wie wat vervoerd. Zo zou buiten de stad als een cross dock proces plaats kunnen vinden waardoor bedrijven zich kunnen specialiseren op last mile of big mile.
Uitdagingen op het gebied van data en bedrijfsvoering
Door plannen zoals autonome voertuigen worden nieuwe platformen en diensten gecreëerd voor openbaar vervoer waardoor het bezitten van een auto en zelfs een rijbewijs overbodig zouden kunnen worden. Het delen van voertuigen kan leiden tot minder drukte maar vooral meer efficiëntie. Deze ontwikkeling is op dit moment bekent als carpoolen.
In mijn vorige stuk in de nieuwsbrief wat ging over de verschuiving van fysieke handel naar digitale handel zie je deze trend in terug. Steeds meer handel is digitaal en in businessmodellen als leasing wat als service erkent wordt. Met een platform waar iedereen vervoer kan delen met elkaar zie je de handel in services stijgen.
Met de ontwikkeling inclusief alle data die beschikbaar is zullen er veel nieuwe businessmodellen ontstaan, waar Picknick nu hier en daar al taken van PostNL overneemt en de boeken van de lokale bibliotheek meeneemt zal later het voertuig waar we gebruik van maken toegang hebben tot persoonsgegevens zoals een agenda, boodschappenlijstjes en terug kerende patronen. Bedrijven van de toekomst zullen wellicht platformen aanbieden in plaats van de huidige modellen waar een bedrijf een product of service aanbiedt. Met deze ontwikkeling kan een autofabrikant met een digitaal platform ook gelijk boodschappen aanbieden, winkelen aanbieden samen met kledingwinkels en functioneren als apotheek door de geplaatste bestelling al op te halen. Kortom bedrijven zullen steeds meer samen moeten werken waardoor een one stop shop platform wordt gecreëerd nu ook wel bekent als omnichannel.
Wat voor digitale snelwegen en netwerken zullen moeten worden opgezet en hoe waarborg je de veiligheid van deze data snelwegen en netwerken?
Iets wat snel naar voren komt binnen de ontwikkeling van data en informatie is veiligheid, hoe kan een bedrijf garanderen dat jouw gegevens veilig zijn? Hoeveel weten bedrijven en organisaties precies van jou? En hoe gaat dat beheerd worden? Hoeveel zijn we daadwerkelijk bereid om te delen op het netwerk? Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die naar boven komen bij ontwikkelingen zoals smart cities. Een belangrijkere hoofdvraag zou echter kunnen zijn, hoe berieden we ons voor op de toekomst en alle ontwikkelingen die daarbij komen kijken? Waar de eerste kansen misschien liggen in de manier waarop onderwijs wordt aangeboden, zouden de studenten van vandaag kunnen worden klaargestoomd om de uitdagingen van de toekomst op te kunnen lossen?
Op het gebied van logistiek en supply chain kan UC Group uw bedrijf of organisatie ondersteunen. Met de snelle ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en data zijn wij in staat om uw supply chain gereed te maken voor de toekomst. Benieuwd welke kansen er voor uw bedrijf liggen? Neem dan contact met ons op!