Toekomst Same Day Delivery ongewis: uitdagingen voor e-fulfilment zeker niet

28 januari 2020

Is next day delivery voldoende of moet het nog sneller? Same Day Delivery (SDD) staat al jaren in de belangstelling. Gaat deze bezorgoptie echt groot worden of blijft het een special? Hoe maak je het efficiënter? En wat betekent Same Day Delivery voor het e-fulfilment proces? Inga Helmons, logistics engineer bij UC Group zet de belangrijkste factoren op een rij.

Is er eigenlijk wel markt voor Same Day Delivery?

Bol.com heeft in het white paper “razendsnel verkopen”  in een grafiek getoond hoeveel orders op welk moment van de dag geplaatst worden (zie figuur 1). Uit deze grafiek blijkt, dat bij een cutoff tijd van 12:00 uur SDD voornamelijk relevant is voor ca. 25% van de orders. Bij een latere cutoff tijd van 14:00 kan ca. 35% van de orders in aanmerking komen voor SDD. De overige orders zijn niet meer relevant voor SDD en gaan automatisch het Next Day Delivery (NDD) proces in.

Figuur 1: Ontwikkeling binnenkomende online orders per dag (bron: bol.com)

uitdaging die niet direct van invloed is op het e-fulfilment proces zelf, maar wel betrekking heeft op SDD, is het productassortiment dat specifiek in aanmerking komt voor SDD.  SDD is voor sommige producten echt een hele waardevolle extra service, maar niet voor allemaal en ook niet altijd. De gelegenheid waarvoor het product besteld wordt, speelt mee in de behoefte naar SDD. Een typisch voorbeeld is het bestellen van een nieuwe telefoon. Als je oude telefoon kapot is, zul je als consument de nieuwe telefoon zo snel mogelijk in je bezit willen hebben. Als de oude telefoon nog goed werkt, zullen sommige consumenten het waarschijnlijk niet erg vinden om iets te langer te wachten op de nieuwe telefoon.

Maakt de consument veel gebruik van Same Day Delivery?

In Nederland wordt SDD aangeboden door PostNL, DHL en pakketvervoerders als Red je Pakketje en Trunkrs. Harde cijfers over het aantal SDD-orders per dag zijn niet beschikbaar, maar wat uit steekproeven blijkt, is dat het SDD-volume op dit moment nog beperkt is.

We beschikken wel over cijfers uit de UK. De online markt in de UK is al veel verder ontwikkeld dan de Nederlandse markt in percentage van totale Retail en in e-commerce omzetvolume. Maandelijks rapporteert de IMRG (de Engelse “thuiswinkel.org”) in samenwerking met Metapack, de verdeling van online orders over Next Day Delivery, “economy” delivery (levering binnen 2 à 3 dagen), Same Day Delivery etc. De ontwikkeling van januari-december 2018 is te zien in figuur 2.

Figuur 2: Levertijd-informatie, gekoppeld aan online orders UK (Bron: IMRG/Metapack)

De cijfers uit figuur 2 zijn gebaseerd op een maandelijkse steekproef van 7 miljoen online orders. De belangrijkste conclusies zijn:

•             In de UK is een “economy” levertijd nog steeds het meest gangbaar, voor 35-40% van de orders

•             Next Day Delivery laat een licht stijgende tendens zien en is in de periode mei-oktober zelf hoger dan “economy”.

•             Same Day Delivery wil nog niet/nauwelijks groeien, gemiddeld 0,02%

Op basis van steekproeven schat ik in dat het SDD-percentage in Nederland hoger ligt. Door het compacte distributienetwerk van Nederland is NDD al ruim boven de 90 procent. SDD komt mogelijk op een niveau van enige procenten binnen het totale volume van pakketdistributie in Nederland (ca. 1 miljoen orders per dag. )

E-fulfilment uitdagingen

Same Day Delivery zorgt voor elk deel van je e-fulfilment proces voor uitdagingen. Een van de meest belangrijke, maar ook meest voor de hand liggende uitdaging is dat SDD een enorm tijdsgevoelig serviceproduct is. De tijd tot levering aan de klant na het plaatsen van de order is veel korter dan voor bijvoorbeeld Next Day Delivery. Als je een cutoff tijd van 12:00 hanteert, dan zit er minder dan 8 uur tussen cutoff tijd en moment van leveren.


https://www.ucgroup.nl/toekomst-day-delivery-ongewis-uitdagingen-voor-e-fulfilment-zeker-niet/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link