Zoek binnen de UC Group website

Business Intelligence vs. Continuous Improvement

  • Geschreven door:

30 november 2017

Business Intelligence en Continuous Improvement zijn beiden belangrijk voor de ontwikkeling van een organisatie. Maar welke van de twee is nu belangrijker? Hier voer ik met mijn opdrachtgevers vaak interessante discussies over. Zelf ben ik namelijk van mening dat aan beide niveaus tegelijkertijd gewerkt zou moeten worden. Ik zal je uitleggen waarom.

Dat doe ik altijd graag aan de hand van een analogie met boten. Misschien heeft dat iets met mijn achternaam te maken. Zie de matrix (afbeelding) hier onder. Op de X-as zien we horizontaal het niveau van Continuous Improvement (CI) en op de Y-as het niveau van Business Intelligence (BI).

 

CI en BI niveau beiden laag (linksonder)

Je dobbert met een reddingsboot rond in een grote oceaan zonder motor, peddel of roer. Daarbij heb je geen idee welke kant je opdrijft. Ook heb je niet de middelen om je koers te wijzigen.

Je medewerkers hebben geen idee waar de organisatie naar toe gaat. Ook hebben ze niet de middelen om bij te sturen.

 

CI niveau hoog en BI niveau laag (rechtsonder)

Je hebt de beschikking over een razendsnelle speedboat waarmee je kriskras over het water schiet. Dat is volop genieten want de boot is lekker snel en wendbaar. Maar waar wil je eigenlijk naartoe?

Je medewerkers zijn goed in het doorvoeren van verbeteringen. De processen hiervoor zijn degelijk ingericht en iedereen is enthousiast over de resultaten van de verbeteracties. Echter, zonder goede business intelligence waarmee het totale proces geanalyseerd wordt en de juiste keuzes worden gemaakt, schuilt het gevaar van sub-optimalisaties.

In plaats van een continu verbeterproces is eigenlijk sprake van een continu veranderproces binnen de organisatie.

 

CI niveau laag en BI niveau hoog (linksboven)

Je drijft in een raft op een snel stromende rivier en bent vergeten de paddels in te laden. Tot je schrik hoor je in de verte het bulderende kabaal van een enorme waterval. Je weet dus precies wat je te wachten staat. Alleen heb je niet de mogelijkheid om van richting te veranderen.

Dat is natuurlijk mooi als je weet dat je met je organisatie de goede kant uit gaat. Maar wat nu als je de verkeerde weg in bent geslagen? Zonder het proces van continu verbeteren kan je als organisatie dan onvoldoende bijsturen.

 

CI niveau hoog en BI niveau hoog (rechtsboven)

Je bestuurt een groot containerschip met geavanceerde navigatie aan boord. De bemanning weet precies hoe zij over de oceaan moet navigeren en zo doelgericht mogelijk naar de bestemming moet varen.

Je weet precies waar je naartoe moet met je organisatie. Daarbij zie je de koers die je vaart en weet je wat in de toekomst in het verschiet ligt. De medewerkers weten de organisatie telkens zo bij te sturen en te verbeteren dat de organisatie mee beweegt met de richting die gekozen is. Veranderingen gaan misschien iets minder snel, maar er is sprake van Continuous Improvement van de organisatie als geheel.

Ik ben benieuwd: in welk segment bevindt je eigen organisatie zich op dit moment?

Daarbij waarschuw ik je alvast. Je zal namelijk merken dat binnen je organisatie verschillende stromingen zijn van hoe je om zou moeten gaan met CI en BI.

 

Lean Six Sigma aanhangers

Aanhangers van Lean Six Sigma geven vaak aan dat de medewerkers eerst moeten leren continu te verbeteren binnen hun eigen afdeling. Pas daarna zouden ze de stap moeten zetten om te kijken wat het effect van hun acties is op de totale organisatie.

Ook geven ze vaak aan dat BI een grote investering is en dat het zonder CI geen effect heeft.

 

Finance en automatisering aanhangers

Aan de andere kant staan vaak de Finance en automatisering aanhangers. Zij geven aan dat je beter eerst het BI niveau omhoog kan brengen. Doe eerst het juiste en kijk daarna of je het juiste ook efficiënter kan doen. Voordeel is dat je door het maken van gerichte keuzes je resources vrij speelt die je vervolgens weer effectiever kan inzetten voor CI projecten.

 

De gulden middenweg

Mijn voorkeur is dus de gulden middenweg waarbij het niveau van Continuous Improvement en Business Intelligence zich tegelijkertijd ontwikkelt.

Als je BI voor je organisatie op wil zetten moet je inderdaad investeren. Maar dit kan je ook beperkt houden. Daarom richt ik me vooral op pakketten en tools die organisaties helpen om stappen in de juiste richting te zetten zonder dat daar zware systemen en pakket implementaties aan ten grondslag liggen. Eigenlijk ben ik een soort Continuous Improvement voor BI aan het ontwikkelen gericht op productie- en logistieke bedrijven.

Nieuwsgierig geworden? Meer weten over CI vs BI? Houd dan mijn volgende blogs in de gaten! Nog nieuwsgieriger? Neem dan contact met me op voor een koffie afspraak.

P.S. Ook hoor ik graag waar jullie nu staan en wat jullie mening is over de beste strategie om binnen een organisatie het BI en CI niveau te verhogen.


https://www.ucgroup.nl/business-intelligence-vs-continuous-improvement/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link