Van procesintegratie tot operational excellence: voor same day delivery moeten bedrijven obstakels overwinnen

11 december 2018

Het aantal partijen dat same day delivery aanbiedt blijft de komende jaren groeien. Dat voorspellen webwinkels en logistiek dienstverleners. Om die service mogelijk te maken moeten zij een aantal uitdagingen het hoofd bieden: de aansluiting op de last mile-processen, een zeer geringe recovery tijd en een gebrek aan tijd en ruimte.

UC Group, een bureau voor interim, consultancy en realisatie binnen supply chain omgevingen, voerde het afgelopen jaar een onderzoek uit in samenwerking met de Erasmus Universiteit. Het vroeg een twintigtal webwinkels en logistiek dienstverleners naar hun visie op same day delivery; Welke rol gaat same day delivery voor hen spelen? En, hoe pakken ze dat aan?

Same day delivery onder een vergrootglas

Pascal van Beek

Dat veel partijen hiermee worstelen bleek wel uit de animo voor het onderzoek, vertelt Pascal van Beek, managing partner bij de UC Group aan LogistiekProfs. “We voeren al vier jaar kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit met de Erasmus Universiteit. Meestal moeten we hard zoeken naar participanten. Nu zag je veel meer tractie: men wilde graag meedoen met het onderzoek en inzicht krijgen in de resultaten.”

Dat was geen verassing voor het bedrijf achter het onderzoek. Van Beek: “Same day delivery ligt bij bedrijven onder een vergrootglas omdat de strijd om de consument tegenwoordig op service wordt gewonnen. Daarin speelt logistiek een grote rol. Bij traditionele logistiek kon je met 98 procent service vooruit. Tegenwoordig moet je 100 procent bieden, met additionele services zoals same day delivery. De deelnemers stelden dan ook allemaal dat same day de komende tijd aan terrein gaat winnen. Zij verwachten dat de markt voor same day delivery uiteindelijk 25 procent van de totale markt gaat beheersen.”

Uitdagingen

Tijdens de Webwinkel Vakdagen presenteert de UC Group de resultaten van het onderzoek. In aanloop naar het evenement geeft Van Beek alvast inzicht in de meest opvallende take-aways. “Retailers en dienstverleners die same day delivery mogelijk willen maken, stuiten op ontzettend veel uitdagingen. Allereerst is er de integratie van de processen, tussen de retailer, het warehouse en de last mile. Dit heeft in mijn optiek prioriteit. Er moet veel integraler naar het dossier worden gekeken. Dat klinkt banaal, maar we zien in de praktijk toch nog veel silo-denken.

Dan is er de operational excellence. Daar moet fors in geïnvesteerd worden. “Bij same day delivery is de recovery tijd namelijk zeer gering. Vooral bij externe factoren die niet voorspeld kunnen worden is dat moeilijk.”

Ook tijd en ruimte is volgens de managing partner een uitdaging. “Zowel retailers als logistiek dienstverleners moeten hun huidige netwerk aanpassen. Om bezorging op dezelfde dag goed aan te kunnen bieden is volume nodig. Partijen hebben echter de tijd en ruimte niet om dat volume te verwerken, omdat dat proces zo dik en dicht is. Je ziet dat partijen als DHL, PostNL naast hun bestaande infrastructuur zijtakjes opzetten. Ze hebben bijvoorbeeld extra ophaalrondes en shortcuts in hun sorteerproces.”

Voor welke productgroep?

Ondertussen worstelen retailers met de vraag voor welke producten zij same day delivery aan moeten bieden. “De consument wil het wel, is de verwachting van de retailer. Het ene product heeft echter meer haast dan het andere. Neem bijvoorbeeld een cartridge. Als die op is, wil je als consument zo snel mogelijk een nieuwe in huis hebben. Daar zijn retailers nu veel mee bezig: voor welk assortiment moeten we het doen en voor welke producten niet?”

Kennissessie Webwinkel Vakdagen

Hoe die partijen deze service exact in gaan vullen, moet uit de uitkomsten van het onderzoek blijken. Voor het onderzoek werkte de UC Group samen met Kieskeurig.nl, dat op haar beurt 4.600 consumenten vroeg naar hun voorkeuren. Beide partijen presenteren de resultaten van hun onderzoeken tijdens de Webwinkel Vakdagen.
De sessie ‘Same day delivery: hype of serieuze concurrent van next day?’ vindt plaats op donderdag 24 januari om 13:15. Inschrijven voor deze sessie kan hier.

Meld je hier aan voor de WebwinkelVakdagen.

Bron: LogistiekProfs


https://www.ucgroup.nl/van-procesintegratie-tot-operational-excellence-voor-day-delivery-moeten-bedrijven-obstakels-overwinnen/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link