De ‘WOW’ Factoren!
29 maart 2021
Shopfloor excellence gaat in de industrie goed samen met topfloor excellence en sustainability.
WOW factoren
Operational excellence – uitblinken in geleverde kwaliteit tegen minimale kosten – past heel goed bij de dagdagelijkse eisen van elke klant. Wat heeft de klant nodig om de producten goed te verwerken of te consumeren? Op die eisen zijn programma’s zoals operational excellence, WCOM, maintenance excellence etc. dan ook gebaseerd. Dat zijn in het zogenaamde Kano Model (Professor Noriaki Kano) de ‘must-be’ factoren of de ‘kick-out’ factoren, de factoren waaraan je MOET voldoen, anders willen je klanten je product niet meer. Veelal weinig opwindende factoren die flink ongemak en zeer ontevreden klanten kunnen veroorzaken als ze niet goed ingevuld zijn. Bijvoorbeeld als je je via internet bestelde trouwjurk niet op tijd afgeleverd krijgt, als de accu van je elektrische fiets oververhit raakt tijdens een mooie zomerse dag, of als je dure bos bloemen er na een dag verlept bijstaat. Operational excellence factoren zijn vanzelfsprekend, toch erg belangrijk!
Verder is er natuurlijk de ’more is better’ karakteristiek, simpelweg “meer waar voor je geld”, dus een lage benzineprijs is mooi, want dan krijg je voor hetzelfde geld meer liters. Dat kan net leuk genoeg zijn om voor om te rijden. ‘More is better’ factoren zijn erg belangrijk!
Een derde factor – en daar gaat dit blog eigenlijk over- zijn de wow-factoren’’ , de factoren waarmee je je zo goed van de concurrentie onderscheid dat deze het met ‘must-be’ of ‘more is better’ factoren niet meer goed tegen je op kan nemen.
Dat zijn de factoren die niet op de shopfloor gemaakt worden, maar juist op de topfloor.. Waar gaan we produceren? Hoeveel DC’s moeten we hebben? Gaan we onderhoud uitbesteden? Welke onderdelen gaan we nearshoren’’ ? Hoe zetten we iioT in? Hoe managen we onze innovaties? Hoe verkorten we onze keten? Hoe kunnen we inspelen op servitization? Ook voor de ’Topfloor’ modellen moeten natuurlijk excellente processen gebruikt worden, anders gaat de delivery daarvan niet goed. En de topfloor processen moeten uiteraard ook goed zijn, moeten goed op elkaar passen – en moeten ook nog eens goed passen op de ’must-be’ factoren.
En juist de laatste tijd gaat het ook hard met doelstellingen op het gebied van sustainability. Steeds meer consumenten – en daarmee ook bedrijven- beseffen dat het anders moet en vertalen dat in eisen naar producenten en distributeurs.
Heb jij je CO2- of stikstofemissie niet goed voor elkaar, speelt er kinderarbeid in jouw supply chain, is er overmatige slijtage in jouw product of doe je niet mee in de circulaire economie, dan kan dat straks echt niet meer. Doe je het toch, dan ga je er wellicht failliet aan.
Dat betekent dat straks Shopfloor Excellence, Topfloor Excellence en Sustainability hand in hand gaan.
Veel van dat werk ’van een hogere orde’ moet natuurlijk uiteindelijk naar operationele processen vertaald worden, er in geïntegreerd worden en geborgd worden. Dat is een stevige taak voor middle management, waar nog niet alle bedrijven hun resources goed voor op orde hebben.
Meer weten over een geïntegreerde aanpak in de industrie? Neem contact op met Frank Dotman, frank.dotman@ucgroup.nl