Best of both worlds: Data belly gedreven beslissen in de business!

  • Geschreven door:

23 november 2016

Als we een ideaalbeeld schetsen maken we in de toekomst alleen nog maar data-driven onderbuik beslissingen. Deze combinatie zal de succesfactor worden. Data zonder goed gevoel is niets waard en een goed gevoel zonder onderbouwing is (te) risicovol.

Volgens het eerder verschenen artikel ‘data-driven? CFO’s laten hun onderbuik beslissen’ is er duidelijk een tweestrijd gaande in de business, data-driven versus feeling. Hoe zal dit zich verder gaan ontwikkelen, en met welke consequenties?

Waarom wordt de combinatie data en gevoel niet geaccepteerd en toegepast in alle situaties?

Data-driven besluitvorming heeft mogelijk nog een sterk IT imago, de wereld van techies, lange doorlooptijden, formulieren en slechte specificaties. Data driven keuzen zijn echter tegenwoordig business gestuurd, ze worden door business analisten gedaan of door managers zelf in plaats van de een IT-stafafdeling. Ook is implementatie tegenwoordig snel, accuraat en compleet.

Ervaring en het “gevoel” van de beslissers leggen de nuances van specifieke business bloot. Deze ervaring en interpretatie zal vaak de nuance geven welke essentieel zijn voor het onderscheidend vermogen van de data-analyse.

 

Hoe combineren deze twee dan?

  • In eerste instantie zorgt goede data voor een snel inzicht in de afwijkingen en kansen. Door data goed te vertalen zien beslissers per direct waarop ze zich zouden moeten focussen. Management info is er om te interpreteren, niet om te vullen!
  • Bij strategische keuzen kan data ondersteunend zijn om de ideeën te staven en te toetsen. Komt het gevoel niet overeen met de data, zoek dan verder waarom.

 

Business in de lead, IT als support

Conclusie: door data en gevoel te combineren komen we in de data-belly driven modus, waarin we best of both worlds kunnen toepassen. Maak hierbij ten alle tijden de business in de lead, zowel op data als op ervaringsvlak (gevoel). De business is degene die de beslissing nodig heeft en IT is hierin supporting.


https://www.ucgroup.nl/best-both-worlds-data-belly-gedreven-beslissen-business/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link