Same Day Delivery: Staan we aan de vooravond van een e-commerce levertijd-revolutie ?

4 januari 2019

Kieskeurig.nl, één van de belangrijkste vergelijkings-sites in Nederland, onderzocht dit najaar onder ruim 4600 Nederlandse consumenten wat zij verwachten van Same Day Delivery. UC Group deed internationaal onderzoek en interviewde in Nederland ruim 20 retailers en logistieke dienstverleners. Samen besloten we om de kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken te combineren en de resultaten op het kennisevent te presenteren. De onderzoeken geven inzicht in wat de Nederlandse consument verwacht én juist niet verwacht van Same Day Delivery en welke valkuilen retailers en logistiek dienstverleners echt moet vermijden. Begin het jaar goed, laat je inspireren en kom op 16 januari naar het Sameday Delivery Event, meer informatie >>

Ik ging maar eens googelen op de combinatie “Same Day Delivery Logistics”. En was stomverbaasd: Bijna 25.000 hits ! Op 16 januari organiseert UC group samen met Kieskeurig.nl een kennisevent over Same Day Delivery. Same Day Delivery: Je kunt er al voor kiezen bij o.a. Bol.com, Nespresso, Omoda, Coolblue, Greetz en H&M. Maar zit de consument eigenlijk wel te wachten op steeds kortere levertijden en wat denken retailers en logistieke dienstverleners ervan ? Tijd voor een korte verkenning.

Same Day delivery: Nu nog haast verwaarloosbaar, maar potentieel een heel grote groeier.

Dit voorjaar gaf McKinsey op de Metapack Delivery conference 2018 een presentatie onder de titel “Dismantling myths in eCommerce logistics: How will we receive our online shopping in 2025” . In die presentatie heeft McKinsey een zeer gewaagde prognose neergelegd: In 2025 zal 25% van de B2C e-commerce orders “Instant” (binnen 2 uur) of Same Delivery geleverd worden.

Figuur 1

In het Metapack-rapport State of Ecommerce Delivery 2017 wordt “de motor” achter deze ontwikke-ling compact beschreven:
“Wat 12 maanden geleden innovatief leek te zijn, is nu al gemeengoed geworden. Verkopers zullen moeten evolueren om gelijke tred te houden met de alsmaar toenemende eisen van consumenten. Omdat, als consumenten iets zien wat ze mooi vinden, “they have to have it”. (…) Kijk naar de verwachtingen omtrent Same Day delivery: 22% van de huidige respondenten heeft gebruik gemaakt van deze optie, tegenover nog maar 13% in 2015.”

Bevolkingsdichtheid: Het belangrijkste uitrol-criterium voor Same Day Delivery

Bestellen tot 12 uur en diezelfde dag nog bezorgen vereist haast perfecte efulfilment processen. De tijdsdruk in distributiecentra en in de pakket-distributie netwerken neemt enorm toe. Hoe dan ook zullen de kosten beheerst moeten worden, omdat deze service anders door retailers en/of consu-menten als onbetaalbaar wordt gezien. Ook wordt de consument op het gebied van duurzaamheid steeds kritischer. Same Day Delivery en “instant” Delivery moeten dan ook zeer zorgvuldig worden uitgerold. In de landen waar e-commerce al een forse positie heeft (naast landen als UK, Duitsland en USA hoort ook Nederland daarbij) kán dat ook, omdat Next Day Delivery in die landen dagelijks al een groot volume heeft.
McKinsey heeft de uitrol van zeer korte levertijden tijdens de genoemde presentatie schematisch helder weergegeven, zie hieronder figuur 2

Kort samengevat:

  • Instant Delivery (levering binnen 2 uur) zal zich, tot 2025, alleen ontwikkelen in steden met meer dan 200.000 inwoners. Amazon is in dit segment actief met “Amazon Prime Now” o.a. in 9 steden in de UK en ca. 40 steden in de USA.
  • Same Day Delivery: Volgens McKinsey zal tot 2025 deze afleverservice uitgerold worden over middelgrote en grote steden (steden vanaf 100.000 inwoners).
  • Next Day Delivery en “uitgestelde leveringen” (levertijd 2-5 dagen of langer) zijn dan de logis-tieke services die volgens McKinsey relevant zijn voor landelijke gebieden en steden tot ca. 100.000 inwoners.

Figuur 2: Relatie tussen levertijd-services en geografische gebieden. Bron: McKinsey-presentatie Dis-mantling myths in eCommerce logistics

Als we deze visie vergelijken met de huidige Nederlandse situatie dan kunnen we een paar opmerkingen maken:

  • Instant Delivery (levering binnen 2 uur): Bol.com is recent een dergelijke korte levertijd gestart in Amsterdam.
  • Same Day Delivery: In Nederland is het gebied waar Same Day Delivery geboden wordt nu al groter dan de visie van McKinsey: ook in dorpen en kleine steden bieden retailers deze service al aan.
  • Next Day Delivery en “uitgestelde leveringen”(levertijd 2-5 dagen of langer): Next Day Delivery heeft in Nederland al een aantal jaren een landelijke dekking.

Same Day Delivery: Hoe relevant is het voor Nederland ?

Uit dezelfde McKinsey-presentatie een interessant overzicht van de positie van online retail in een aantal landen.

Figuur 3: E-commerce relevant parcel penetration, B2C 2013-2016

Een paar conclusies:

  • Dé grote e-commerce landen zijn China, Duitsland, UK en USA. In de UK bijvoorbeeld werden online in 2016 gemiddeld per hoofd van de bevolking 18 pakketten gekocht.
  • Van de overige landen behoort Nederland echt bij de voorlopers: In 2016 inmiddels gegroeid naar gemiddeld 11 online gekochte pakketten per hoofd van de bevolking. Duidelijk meer dan de Scandinavische landen, Zwitserland, Italië

Begin het jaar goed, laat je inspireren en kom op 16 januari naar het Sameday Delivery Event, meer informatie >>


https://www.ucgroup.nl/day-delivery-staan-aan-de-vooravond-van-een-e-commerce-levertijd-revolutie/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link