Worstel je ook zo met de visibility van je pallet zendingen?

14 oktober 2020

Als je als consument iets bestelt via Coolblue of bol.com, word je over het algemeen gebombardeerd met allerlei status berichten over je pakketje: besteld, betaald, verstuurd, onderweg, vertraagd, afgeleverd etc.  De pakket vervoerders spelen hierin een prominente rol en delen al hun informatie zodat je als consument weet waar je aan toe bent: helder, en zeer klant vriendelijk. Is het niet raar dat je als je onderneming een order plaatst voor aan artikel van een grotere omvang, je nauwelijks informatie over je bv. pallet zending krijgt totdat deze vervoerder bij jou of je klant op de stoep staat? Herkenbaar? Daar is iets aan te doen, lees snel verder.

De uitdaging

De afgelopen jaren werkte ik als hoofd logistiek voor een mooie Nederlandse onderneming in herenkleding die internationaal opereert. Gestart in 1999 had de oprichter al een paar zaken goed in de gaten. Winkels openen maar ook het internet gebruiken om klanten te trekken. Dit was al omnichannel avant la lettre. Met meer dan 140 winkels wereldwijd en 30% online business heeft hij zijn gelijk bewezen.

Hier liep ik tegen het in de introductie omschreven probleem aan. Webklanten kregen alle informatie toegestuurd over hun zending, maar de winkels zaten keer op keer te wachten op informatie omtrent hun leveringen. We gebruikten verschillende weg vervoerders in de verschillende regio’s zoals Europa, Amerika en China. De winkels wilden vanwege hun kleine stockrooms en het specifieke product graag op een specifiek tijdstip geleverd worden zodat de winkel staf de artikelen direct in de winkel konden ophangen of neerleggen.

De vervoerders en met name hun subcontractors hadden veel moeite om consequent op tijd te komen door allerlei redenen en de communicatie hieromtrent was slecht. Alleen in de, gebrekkige, KPI rapportages konden we hun performance zien; dit is echt mosterd na de maaltijd.

Natuurlijk heb ik het probleem bij de vervoerders neergelegd maar die worstelden om met goede oplossingen te komen. We hebben GPS trackers getest en in zendingen gestopt, dit was aardige informatie maar vertelt nog steeds niet proactief of een zending op tijd wordt afgeleverd. Het bleef tobben.

DE opdracht

Toen ik mij begin dit jaar bij UC Group aansloot was mijn verrassing eigenlijk niet groot toen ik bij een opdracht werd betrokken waarbij een klant van UC group met exact dezelfde problemen worstelde. Veel palletzendingen, 10-tal vervoerders en geen proactieve informatie om met klanten te delen.

Het onderzoek

Na onderzoek bleek dat een aantal partijen in dit gat te zijn gesprongen van real time visibility. Zij zitten in de business van het aansluiten van vervoerders en via hun platform visibility informatie aan te bieden zodat je je order kan volgen.  Het zijn dus geen TMS systemen. Wij zijn met 3 partijen,  Project44, Shippeo en Sixfold/Transporeon het gesprek aangegaan,  Fourkites hebben we uiteindelijk niet gesproken. Mijn focus voor deze klant zat op outbound pallet zendingen maar is natuurlijk door de hele keten toepasbaar dus ook voor bv. container, luchtvracht en express zendingen.

Wat levert het op in deze opdracht?

  • ETA wordt automatisch bepaald en opgevolgd
  • Order live te volgen, alle beschikbare events online zichtbaar
  • Proactief je klanten informeren als je te laat komt
  • Eenvoudige koppeling via CSV file op FTP
  • Korte implementatie tijd (sommige geven zelfs een garantie van 80% van je zendingen zichtbaar binnen 90 dagen)
  • Performance meten van je transporteurs
  • Relatief lage investering rond de 50K per jaar + transactie kosten gebaseerd of je volume

Is het de oplossing voor al je problemen?

Gedeeltelijk, de echte real time visibility kon alleen worden gegeven als de vervoerder toestaat de Telematics van zijn vrachtwagens te koppelen aan de order van de klant. Dit werkt dan alleen voor FTL zendingen, bij LTL wordt het al lastiger omdat de truck meerdere milkrun stops maakt. In een groupage netwerk werkt dit niet omdat je zending over meerdere schijven gaat. Hier trekken ze via API’s de statussen binnen van de systemen van de betreffende vervoerders. Wel bieden al deze partijen een App aan zodat de chauffeur zijn statussen kan doorgeven.  Onze klant had ook de wens om elektronisch POD’s te kunnen ophalen, ten tijde van mijn onderzoek stond dit bij alle gesproken partijen wel op de radar maar nog niet live.

Dit zijn bruikbare oplossingen die een specifiek probleem grotendeels adresseren en je informatie voorzien waarmee je een eventuele control tower (link naar control tower) mee kan voeden.

Tijdens mijn onderzoek heb ik met meer partijen gesproken die een soort visibility aanbieden, vaak als onderdeel van een groter systeem. Geen van hen bood real time visibility aan. Het is mijn ervaring dat het aansluiten van carriers en onderhouden van de interfaces niet moet worden onderschat, dit kan een kostbaar proces zijn dat lang kan duren.  Deze visibility platforms hebben veel carriers aan zich verbonden en zoals ik al eerder vermelde, aansluiten is hun USP.

Wil jij ook een beter beeld van real time visibility?

Bij UC Group doorlopen wij gezamenlijk de verschillende scenario’s en maken wij samen, op basis van wat je organisatie nodig heeft een keuze. Met de Logistics Maturity Scan als stevige basis kun je zo een praktisch plan ontwikkelen om het behalen van je logistieke doelstellingen concreet te maken. Leer meer over de Logistics Maturity Scan hier.

Heb je interesse? Neem dan contact met ons op en vraag naar onze specialisten.

 

Hans Hulsinga

hans.hulsinga@ucgroup.nl

+31 6 29 72 51 24

Partner UC Group

 

 

 

 

 


https://www.ucgroup.nl/worstel-je-ook-zo-met-de-visibility-van-je-pallet-zendingen/

Deel dit artikel:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object Whatsapp dit object Kopieer link