Worstel je ook zo met de visibility van je pallet zendingen?
- Geschreven door:
- Hans Hulsinga
14 oktober 2020
Als je als consument iets bestelt via Coolblue of bol.com, word je over het algemeen overladen met allerlei statusberichten over je pakketje: besteld, betaald, verstuurd, onderweg, vertraagd, afgeleverd, etc. De pakketvervoerders spelen hierin een prominente rol. Ze delen al hun informatie zodat je als consument weet waar je aan toe bent. Helder en zeer klantvriendelijk. Is het niet raar dat wanneer je als onderneming een order plaatst voor een artikel van grotere omvang, je vaak pas de eerste informatie over bijvoorbeeld je palletzending krijgt op het moment dat de vervoerder bij jou of je klant op de stoep staat? Herkenbaar? Daar is iets aan te doen.
De uitdaging
De afgelopen jaren werkte ik als hoofd logistiek voor een mooie Nederlandse, internationaal opererende, onderneming in herenkleding.. Bij de start in 1999 had de oprichter al een paar zaken goed in de gaten:winkels openen maar tegelijkertijd ook het internet gebruiken om klanten te trekken. Dit was al omnichannel ‘avant la lettre’. Met meer dan 140 winkels wereldwijd en 30% online business heeft hij zijn gelijk bewezen.
HierBij dit bedrijf liep ik tegen het hierboven omschreven probleem aan. Webklanten kregen gedetailleerde informatie toegestuurd over de status van hun zending, terwijl de winkels keer op keer moesten wachten op deze informatie.. We gebruikten verschillende wegvervoerders in verschillende regio’s, zoals Europa, Amerika en China. De winkels wilden vanwege hun kleine stockrooms en het specifieke product graag op een specifiek tijdstip geleverd worden, zodat de winkelstaf de artikelen direct in de winkel kon ophangen of neerleggen.
De vervoerders, en met name hun subcontractors, hadden door allerlei redenen veel moeite om consequent op tijd te komen. Daarbij was hun communicatie hieromtrent slecht. Alleen in de, vaak gebrekkige, KPI-rapportages was hun performance te zien, maar dit is mosterd na de maaltijd.
Natuurlijk heb ik het probleem bij de vervoerders neergelegd, maar die slaagden er niet in met goede oplossingen te komen. We hebben GPS trackers getest en in zendingen gestopt, hetgeen aardige informatie opleverde maar nog steeds niet proactief aangaf of een zending op tijd zou worden afgeleverd. Het bleef tobben.
DE opdracht
Toen ik mij begin dit jaar bij UC Group aansloot, was het geen grote verrassing dat ik bij een opdracht werd betrokken waarbij een klant van UC group met exact dezelfde problematiek worstelde. Veel palletzendingen, een 10-tal vervoerders en geen proactieve informatie om met klanten te delen.
Het onderzoek
Na onderzoek bleek dat een aantal partijen in dit gat van ‘real time visibility’ is gesprongen.. Zij houden zich bezig met het aansluiten van vervoerders door via hun platform visibility informatie aan te bieden waarmee de order kan worden gevolgd. Dit zijn dus geen TMS systemen. Wij zijn met 3 partijen in gesprek gegaan: Project44, Shippeo en Sixfold/Transporeon. Fourkites hebben we uiteindelijk niet gesproken. Het focus lag bij onze klant op outbound palletzendingen, maar de oplossing is natuurlijk door de hele keten toepasbaar, dus ook bij bijvoorbeeld container-, luchtvracht- en express-zendingen.
Wat levert het op?
- ETA wordt automatisch bepaald en opgevolgd
- Order is live te volgen, alle beschikbare events zijn online zichtbaar
- Proactief je klanten informeren als je te laat komt
- Eenvoudige koppeling via CSV-file op FTP
- Korte implementatietijd (sommige aanbieders geven zelfs de garantie dat 80% van de zendingen zichtbaar is binnen 90 dagen)
- Performance-meting van je transporteurs
- Relatief lage investering: rond de 50K per jaar + transactiekosten gebaseerd of je volume
Is het de oplossing voor al je problemen?
Gedeeltelijk, de echte ‘real time visibility’ kan alleen worden gegeven als de vervoerder toestaat de Telematics van zijn vrachtwagens te koppelen aan de order van de klant. Dit werkt daardoor alleen voor FTL-zendingen. Bij LTL-zendingen wordt het lastiger omdat de truck in een milkrun meerdere stops maakt. In een groupage netwerk werkt het niet omdat de zending over meerdere schijven gaat. Hier trekt men via API’s de statussen binnen van de systemen van de betreffende vervoerders. Wel bieden al deze partijen een App aan zodat de chauffeur zijn statussen kan doorgeven.
Onze klant had tevens de wens elektronisch POD’s te kunnen ophalen.Ten tijde van mijn onderzoek stond dit bij alle gesproken partijen wel op de radar maar was het nog niet live.
Dit zijn bruikbare oplossingen die een specifiek probleem grotendeels adresseren en je informatie voorzien waarmee een eventuele control tower (link naar control tower) gevoeden kan worden.
Tijdens mijn onderzoek heb ik met meer partijen gesproken die een vorm van visibility aanbieden, vaak als onderdeel van een groter systeem. Geen van hen bood echter real time visibility aan. Het is mijn ervaring dat het aansluiten van carriers en het onderhouden van interfaces niet moet worden onderschat, het kan een kostbaar en tijdrovend proces zijn.. De visibility platforms hebben veel carriers aan zich verbonden en, zoals ik al eerder vermelde, het aansluiten van deelnemers is hun USP.
Wil jij ook een beter beeld van real time visibility?
Bij UC Group doorlopen wij gezamenlijk de verschillende scenario’s en maken wij samen, op basis van wat je organisatie nodig heeft, een keuze. Met de Logistics Maturity Scan als stevige basis kun je zo een praktisch plan ontwikkelen om het behalen van je logistieke doelstellingen concreet te maken. Leer meer over de Logistics Maturity Scan hier.
Heb je interesse? Neem dan contact met ons op en vraag naar onze specialisten.
Hans Hulsinga
hans.hulsinga@ucgroup.nl
+31 6 29 72 51 24
Partner UC Group